dinsdag 1 september 2020

Paalzitters spotten.

kijk eens wat een wenkbrouwstreep
Het is een kwestie van timing want als je even niet oplet zijn ze voorbij. Paapjes zijn maar even te zien, terwijl het toch Nederlandse broedvogels zijn. Weliswaar een klein aantal, maar toch. Je zou ze toch bijna een heel jaar moeten kunnen zien behalve de winterperiode als de beestjes in Afrika zitten. 

Ze broeden niet bij ons in de buurt maar tijdens de trek in het voorjaar en najaar zie ik ze altijd wel even. Ik moet dan wel opletten want ze zitten dan niet overal. Vorig jaar zaten een stuk of tien paapjes in de Zonzeelse polder en ik kwam er toevallig bij uitgelopen. Een mooie bonus die ochtend want wanneer zie je zomaar tien paapjes op korte afstand bij elkaar zitten? Dit jaar is mij dat daar niet gelukt, sterker nog, er zit niet eens 1 paapjes in de Zonzeelse.

de bijvangst van die ochtend, een tapuit
En zo blijft het een verrassing om ze te zien. Dit jaar lukte het bij toeval in de Noordwaard waar op de plek waar vrijwel elk voorjaar en najaar de tapuiten even op adem komen. Op de beste ochtend van de week, zag ik negen paapjes op de wei-paaltjes zitten. En als toegift zaten daar ook nog eens twee tapuiten tussen.

De paapjes, goed herkenbaar aan de hele lange werkbrouwstreep die tot bijna op de achterkant van de kop doorloopt, waren volwassen en juveniele vogels op trek. Bij de jonge vogels is de wenkbrouwstreep niet zo wit als bij de volwassen vogels maar wel duidelijk aanwezig. De vogels broeden voornamelijk op de Drentse heide en zijn in de rest van ons land verdwenen. Jammer en moet ik het dus doen met twee keer per jaar een paar doortrekkers. Goed opletten dus want anders pak ik ernaast.

Die tapuiten die steeds in de buurt van die paapjes rondhangen zijn wel wat makkelijker te vinden want die broeden ook nog aan de kust waar ze de konijnenholen goed gebruiken. En samen maken ze er in deze periode toch weer een mooi plaatjes van.

Wil je meer weten van deze schaarse paalzitter, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/paapje

Geen opmerkingen: