vrijdag 4 september 2020

Personal Assistant.

Oranjepolder ijsvogel
In de Oranjepolder ligt de IVN Natuurtuin en in die tuin zijn in de loop der jaren drie poelen aangelegd. De laatste poel dateert alweer van 2010 en deze poel wordt deels gevoed door kwelwater en er is geen verbinding met de omliggende sloten of waterlopen zoals Het Kromgat.

Het water is zogezegd brandschoon, geen bestrijdings-middelen of meststoffen die het water kunnen vervuilen. En dat zie je ook aan het leven in en rond de poel. Als je langs het water loopt springen makkelijk zestig groene kikkers het water in en in dat water zwemmen honderden kleine stekelbaarsjes en tientallen kleine watersalamanders rond. Er is nooit vis in uitgezet en wat er zit is met vogels meegekomen.

ijsvogelparadijsje
Zoals ik de poel beschrijf is het een paradijselijke omgeving en dat vindt de lokale ijsvogel ook want die zie ik daar zoveel als ik maar wil. Elke keer als in de Natuurtuin ben, hoor ik de ijsvogel zijn aankomst aankondigen. Enkele tellen later, landt de vogel op een van de takken die ik in het water en oever heb gestoken om daar vandaan zijn uitval naar de stekelbaarsjes en dikkoppen te doen. Vaak met succes want er wordt op zo'n tak regelmatig een prooi doodgeslagen en doorgeslikt.

Begin dit jaar hebben we met de werkgroep besloten om een ijsvogel broedwand aan te leggen en zo is in de natuurtuin een ideale en optimaal ingerichte verblijfplaats voor ijsvogels ontstaan. Ik snap ook wel dat met het bouwen van een ijsvogelwand je niet direct een broedende ijsvogel mag verwachten want er zijn niet veel dakloze en zwervende ijsvogels die dringend op zoek zijn naar een nieuwe eigen woning.

Toch heb ik de stille hoop dat komend jaar of toch zeker wel het jaar daarop een ijsvogel besluit om hier te gaan broeden.
2010, de net gegraven ijsvogelpoel
Afgelopen week heb ik de poel voor de wand verder uitgegraven zodat voldoende water voor de wand staat want dat is een voorwaarde voor de woonkeuze van de ijsvogel. Rond de vis- en roesttakken heb ik alle waterplanten van de bodem verwijderd voor optimaal visgenot en ga zo maar door.

Alles voor het genot van deze blauwe schicht, ik ben de "personal assistant" van een van de mooiste vogels van ons land. En daar ben ik best een beetje trots op.

Wil je meer weten van de paradijsvogel van de Lage Landen, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ijsvogel

Geen opmerkingen: