dinsdag 26 december 2017

Zwartkopmees of matkop.

Afgelopen week ben ik op verschillende plaatsen de matkop tegengekomen. Ik hoorde de vogeltjes eerder dan dat ik ze zag. Het is een prachtig meesje dat je in deze tijd regelmatig op kerstkaarten afgebeeld ziet staan. Een aandoenlijk en lief meesje wat niet zo veel voorkomend is als de alom bekende koolmees en pimpelmees. Met zijn gitzwarte petje en lichte ietwat vale lijf ziet hij er veel minder kleurrijk uit dan de pimpel- en koolmees maar is daarom zeker niet minder mooi.
 
Het geluid is zo specifiek dat je hem onmogelijk kunt verwarren met andere mezen. Het geluid van de kool- en pimpelmees verschilt niet veel van elkaar en zorgt nog wel eens voor verwarring maar de matkop met zijn typische pééh, pééh geluidje herken je direct. Dit meesje is vooral in het oosten van ons land actief en ik denk dat wij zo'n beetje op de westelijke grens van zijn verspreidingsgebied in Nederland zitten. Ten westen van ons komen ze veel minder voor en ontbreken zelfs op de Wadden, Noord Holland en Zeeland.

Het zijn liefhebbers van toch wat vochtige bossen met berken waar ze net als spechten, ja, dat klinkt bijzonder, hun nestholte in uithakken. De soort gaat ook weer achteruit en men vermoed dat dat komt door de verdroging van de bossen. Ik kom daar steeds vaker achter dat verdroging en verlaging van de waterstand een allesbepalende factor is voor de vogelstand.

Weidevogels hebben hier nog het meeste last van, geen vochtige weides en akkers, geen insectenlarfjes, geen voedsel voor de jongen, geen succesvol broedsel. En zo gaat de teruggang hier in de hele vogelwereld, een eindeloos gevecht lijkt het wel. Gelukkig zijn er her en der initiatieven om de vogels een handje te helpen, maar naar mijn idee te kleinschalig om echt verschil te maken.

Wil je meer weten van deze niet algemene mees, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=141

13 opmerkingen:

Unknown zei

Gezien in Zeeland bij de beekloop aan het badderen.
Geersdijk Noord- Beveland

hans diepstraten zei

Mooi dat je de matkop in Zeeland hebt gezien. Echt een zeldzame waarneming voor het gebied. Bedankt voor je reactie!

Unknown zei

Gister gezien in mijn tuin in scheveningen

hans diepstraten zei

Heel bijzonder. Dan heb je wel een aardige tuin met flink wat begroeiing. Zou ik ook wel willen! Bedankt voor je reactie.

Unknown zei

Vandaag gezien in Leiden bij Rijn en Schiekanaal

Anoniem zei

Heb vandaag ik bij mij in de achtertuin gezien in Oisterwijk

hoegaathetmetels zei

Al weken actief in Broekhuizenvorst. Wat een repertoire en wat een energie. Nooit eerder hier waargenomen

hans diepstraten zei

Prachtige waarneming. Leuk dat je deze vogel gespot hebt. Genieten!
Groeten,
Hans

Anoniem zei

Vandaag gesignaleerd in Lochem

Jos Hofhuis zei

Ik heb meermaals een zwartkopmees gespot bij het voerhuisje in mijn tuin aan de rand van Tilburg (west) nabij Hulten (NB). Ik heb hem nu 3x gezien en denk dat het 3x dezelfde was. Kennelijk heeft ie zijn foerageergebied uitgebreid met mijn tuin.

hans diepstraten zei

Een mooie tuinsoort. Groeten Hans

Anoniem zei

20 januari in tuin woonplaats Goes(Zeeland

hans diepstraten zei

Dat kan kloppen want in de winter hebben we bezoek van veel Noordelijke matkoppen die hier de winter doorbrengen. Maar een matkop in het broedseizoen zien in Zeeland is vrijwel uitgesloten. Dus als je ze nu kunt zien is dat een mooie bonus.