vrijdag 26 november 2021

Meeuwen met een ringetje.

2e kalenderjaar Poolse pontische meeuw P842
Het winterseizoen is de uitgelezen periode om extra aandacht te besteden aan geringde vogels. Vooral ganzen en zwanen zijn dan in grote aantallen hier in de buurt en daar zitten redelijk wat geringde vogels tussen. De ringen en halsbanden van deze vogels zijn vrijwel altijd goed af te lezen, zeker als het halsbanden betreft, die zijn namelijk vrij groot en hebben bijna altijd goed contrasterende letters. Het zijn meestal twee tot vier letter/cijfer combinaties. Maar het leukste van het aflezen is het daarna melden van de halsbanden of pootringen op de sites zoals www.geese.org of de app birdring die een koppeling maakt naar het mailadres van de ringer van de vogel.

2 geringde zilvermeeuwen
Naast ganzen en zwanen worden ook veel meeuwen geringd. Dat gebeurt in Noorwegen, Rusland, Polen, BelgiĆ« en ook in Nederland. En al die vogels zijn hier te zien, van de kust tot in het binnenland. 

Bij de waterzuiveringsinstallatie in de Oranjepolder foerageren altijd grote groepen meeuwen en daar zitten dus ook geringde vogels tussen. Ik had ze daar al vaker gezien maar nooit goed genoeg om de ringen goed af te kunnen lezen. Afgelopen week lukte dat wel want ik had mijn fototoestel bij me en dan kan ik net ver genoeg inzoomen om een scherpe foto van de ring te maken. 

Deze keer zat op de rand van een bezinkbassin een adulte Duitse zilvermeeuw en een in Nederland geringde derde kalenderjaar zilvermeeuw. Beide ringen zijn bij de ringer gemeld en nu is het wachten op een reactie want dat maakt het interessant, hoe oud is de vogel, man/vrouw, waar is de vogel geringd en waar is hij in tussentijd allemaal gezien? 

Duitse zilvermeeuwen en Poolse pontische meeuwen krijgen gele ringen met zwarte letter/cijfer combinaties, terwijl Nederlandse en Belgische meeuwen nogal eens een witte of blauwe pootring krijgen.

juveniele zilvermeeuw
Ik weet niet in hoeverre de kleurstelling vastgesteld wordt voor bijvoorbeeld landen, soorten of jaargangen. Het kan zijn dat deze combi's willekeurig worden vastgesteld maar wat ik tot zover te weten ben gekomen, is de "meeuwenwereld" en wereld van ons kent ons en is er volgens mij regelmatig overleg en uitwisseling van kennis. En die samenwerking is belangrijk, want die meeuwen kijken niet naar landsgrenzen en vliegen als ze er een beetje zin in hebben door heel Europa.

Wil je meer weten van geringde meeuwen, klik dan op de link; https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/meeuwenringen-aflezen

Geen opmerkingen: