dinsdag 3 juli 2018

A duck is watching you.

een spiedende eend?
Het moet niet gekker worden. Ik las een piep-klein artikeltje over een fobie. Nou zijn er vele fobieën, van veel voorkomende en bekende fobieën tot hele zeldzame fobieën. Zo'n hele zeldzame fobie die uit de vogelwereld komt is de fobie Anatidaefobie. Meestal neem ik fobieën serieus maar vanaf nu niet altijd meer.

Ik dacht eerst dat het om een flauwe grap ging maar niets is minder waar. Het is een echte erkende fobie, en schiet nog niet in de lach, die mensen kunnen hebben als ze "het gevoel hebben dat ze in de gaten gehouden worden door een eend".
Meestal heeft de persoon in kwestie als kind een traumatische ervaring met een eend gehad. De eend heeft je een keer gebeten of heeft je achterna gezeten en dat kan je dan op latere leeftijd nog steeds parten spelen. Je gelooft het niet maar sommige mensen kunnen zich ongemakkelijk voelen of misselijk worden of zelfs beginnen te transpireren wanneer ze geconfronteerd worden met hun grote angst, DE EEND.

Ik blijf het een gek verhaal vinden en kan me bij een eend alleen maar een gezellig waggelende en kwakende vogel inbeelden.
Een spinnen- of slangenfobie, ja daar kan ik me nog iets bij voorstellen maar een eenden fobie klinkt een beetje gek. En dat je door dit dier in de gaten wordt gehouden, gek toch?

........en als ze dan ook nog eens zo kijken........
Maar het bijzondere van dit verhaal is nu wel dat ik toch anders naar eenden kijk. Of beter gezegd, kijken de eenden nu anders naar mij, wat denken ze als ik voorbij loop? Houden ze mij nu ook al in de gaten of is het gewoon natuurlijk waakzaam gedrag. Nu begin ik toch een beetje te twijfelen, vooral aan mezelf.

Tip; kijk de komende tijd maar eens goed naar de eenden, maar ontwikkel dan geen fobie!



Geen opmerkingen: