dinsdag 30 november 2021

Jonge kollen in de polder.

jonge kolgans, zonder kol en buikstrepen
Ergens in de vorige maand las ik dat dit geen goed broedseizoen voor kolganzen is geweest. Er zouden dit jaar veel minder jonge ganzen zijn geboren en normaal gesproken als ik zoiets lees, neem ik dat voor kennis aan en denk er verder niet over na of zoiets. Jammer voor de soort denk ik dan.

De eerste jonge kolgans telling eind september leverde 8% jonge vogels op, vorig jaar ging het uiteindelijk om 21% jonge vogels maar dat was wel verder in het seizoen vastgesteld. De telling dit jaar gaat over het begin van het seizoen en de meeste succesvolle familiegroepen van de Russische toendra zijn nog niet allemaal gearriveerd. Deze vroege telling is volgens mij niet representatief voor het hele afgelopen seizoen. Het is nog vroeg en wie weet krijgen we straks toch nog een positief bericht dat het wel een redelijk of goed seizoen is geweest.

Zonzeelse polder, vol met ganzen
Maar afgelopen week werd ik aan dat artikeltje herinnerd door de kolganzen zelf. In de Zonzeelse polder zaten makkelijk 350 kolganzen en nog veel meer brandganzen. Toen ik de groep eens goed onder loep nam om naar ringen of halsbanden te speuren ontdekte ik een flink aantal jonge kolganzen. 

Ze lijken dan eerder op een grauwe gans dan op een kolgans. Ze missen de zwarte buikstrepen en hebben nog niet zo'n uitgesproken witte kol rond de snavel. Het lijkt er dus op dat begin november al wat meer jonge kolganzen zijn gearriveerd.
adulte kolgans met
halsband Z59
Volgens SOVON(vogelonderzoek Nederland) zijn ook al geringde ganzen gezien in Zweden en Finland. En daar wacht ik dan op want die zie ik ook jaarlijks in de Zonzeelse polder. De kolgans op de foto links is een mannetje geboren in 2008 en is tot 2019 met grote regelmaat gespot en gemeld. Na 2019 is van deze vogel geen melding meer geregistreerd en dat zou mogelijk kunnen betekenen dat hij niet meer leeft. Deze gans zou dan een jaar of elf zijn geworden en ik denk dat dat ook een prima leeftijd voor een gans is. Veel ouder wordt de doorsnee gans niet. 

Het is dan wel belangrijk dat elk jaar een gezonde aanwas ons land aandoet zodat de soort op lange termijn kan blijven bestaan. Zoals het er nu uitziet wordt dit jaar nog niet het meest succesvolle kolganzenjaar. Laten we hopen dat nog genoeg jonge kollen arriveren.

Wil je meer weten van deze echte wintergans, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kolgans

Geen opmerkingen: