vrijdag 5 januari 2018

Tafeleenden hebben het zwaar.

Nion plas
Tijdens mijn wandeling rond de NION-plas zag ik een paar tafeleenden, het waren mannetjes en ik weet dat dat zorgelijk is. In de eerste plaats omdat het er maar een paar zijn en in de tweede plaats omdat het alleen mannetjes waren. Steeds vaker hoor ik dat de verhouding mannetjes-vrouwtjes niet meer in balans is. Net als bij de kuifeenden is dat evenwicht volledig zoek. Er zijn veel meer mannetjes dan vrouwtjes kuifeenden en dat is dus ook het geval bij de tafeleenden.
mannetje tafeleend
Het is zelfs zo dat 71% van alle tafeleenden, mannetjes zijn en het is nog niet helemaal duidelijk waarom dat is(twintig jaar geleden was dat nog 59%). Vrouwtjes leven waar-schijnlijk korter en dat is iets wat nu meer voorkomt dan vroeger en gaat op den duur echt een probleem worden want daardoor neemt de aanwas van jonge tafeleenden snel af. Bij de kuifeenden ligt dat percentage enigszins anders maar is eveneens zorgelijk te noemen, daar is 61% van de populatie een mannetje.

Men vermoed dat het ligt aan de over-levingskansen van vrouwtjes in de broedtijd. Mogelijk is predatie een reden maar het kan ook liggen aan het feit dat de vrouwtjes wat later en zwakker aan de wintertrek beginnen. Ook moeten de vrouwtjes door het latere vertrek verder vliegen dan de mannetjes die al eerder op pad waren gegaan en de beste foerageer plekken hebben bezet en ook hoefden de mannetjes daardoor minder ver te vliegen. Maar nogmaals, het is niet precies duidelijk wat de reden van deze afname is.
vrouwtje tafeleend
De totale populatie overwinterende tafeleenden is in de afgelopen jaren met 25% afgenomen en in de afgelopen 7 jaar zie ik op de Millennium en NION-plas het aantal tafeleenden ook teruglopen naar nu nog een enkeling en op een goede dag maximaal vier tafeleenden.

De komende week ga ik de wat grotere groep kuifeenden nog eens op de verhouding mannetjes-vrouwtjes bekijken. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ook daar de scheve verhouding wordt bevestigd.

Wil je meer weten van deze zorgelijke ontwikkeling, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=218

Geen opmerkingen: