zaterdag 18 september 2021

Een ongewone gele kwikstaart.

vanmorgen tegen een uur of negen
Het duurde vanmorgen wel tot negen uur voordat de mist enigszins was opgetrokken. Langzaamaan trok de opkomende zon het grijze gordijn van de Muggenwaard weg en zag ik pas hoeveel vogels in het gebied zaten. Gisteren zaten de andere natte polders van de Noordwaard ook helemaal vol met watervogels en vanmorgen was dat dus niet anders. 

De grauwe ganzen waren de eerste vogels die het gebied verlieten. Luid gakkend stegen een paar honderd ganzen op en vertrokken naar de foerageergebieden. Waarschijnlijk zoeken ze de lege aardappelvelden en graslanden op om zich tegoed te doen aan oogstresten en mals gras. Voor mij een geluk want anders is er geen tellen meer aan. 
als de mist is opgetrokken, dan.....
Een pittige klus om alles goed te monitoren en te accuraat te tellen want kwaliteit staat voorop. In deze tijd van het jaar is het goed opletten geblazen want je kunt altijd een verrassing tegenkomen. Zo zag ik nog twee late grutto's driftig in de slikbodem roeren en terwijl deze vertrekkers daar bezig waren zwommen de overwinteraars een paar meter verder voorbij. Smienten en pijlstaarten zijn al mondjesmaat aanwezig en dat gaat nu op gang komen.
    gele kwikstaart           engelse kwikstaart
Maar waar ik niet altijd even scherp op ben, zijn de doortrekkende kleine zangvogels. Het leuke vanmorgen was dat een gewone gele kwikstaart mij attendeerde op een foeragerende engelse gele kwikstaart. Hoe dat ging? Beide gele kwikken zaten in flinke groep witte kwikstaarten en de gewone gele kwik zag er zo anders uit dan die engelse kwik dat ik me afvroeg of dat soms een andere gele kwikkensoort was. De gewone heeft een grijs kopje en een witte wenkbrouwstreep terwijl die engelse kwik een groengele kop heeft met een gele oogstreep. 
de groengele rug en kop zijn goed zichtbaar

Alle bovendelen zijn groengeel en vrij egaal gekleurd. Bij de gele kwik zijn de bovendelen vanaf de kop naar de nek grijs en gaat daarna over in een groengele rug.

Als ze zo naast elkaar zitten, wordt het wel wat makkelijker en zijn de verschillen goed zichtbaar. Als ik de engelse gele kwikstaart alleen was tegengekomen had ik zo een, twee, drie de link nog niet gelegd. Dus met dank aan de "gewone" gele kwikstaart.

Wil je meer weten van deze vrij zeldzame gele kwikstaart, klik dan op de link;https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/engelse-kwikstaart

Geen opmerkingen: