dinsdag 21 september 2021

Meer zilverreigers gezien.

Blauwe-, kleine- en grote zilverreiger
De purperreigers zijn vrijwel allemaal vertrokken en er is zo her en der nog wel een achterblijver te vinden maar het is toch ver gedaan. Afgelopen vrijdag zagen we er nog een en ik ga er vanuit dat mijn laatste van het seizoen is. De eerste zie ik waarschijnlijk pas weer in april 2022. Maar daar gaat het nu niet om, het gaat over de grote en kleine zilverreigers.

De grote zilverreigers zijn alweer een paar weken terug uit de broedgebieden en zijn nu volop in de Oosterhoutse polders te zien. Behalve vanmorgen dan, tijdens de watervogeltelling zag ik geen grote zilverreigers maar afgelopen week des te meer. 

de laatste purperreiger?
In de Gecombineerde Willemspolder zaten in twee weilanden maar liefst achttien grote zilvers samen met veertien blauwe reigers. In twee weilanden tweeëndertig reigers. Het zou dus best wel eens een goed broedseizoen zijn geweest.

In de Noordwaard een vergelijkbaar verhaal, ook daar zitten momenteel veel kleine en grote zilverreigers. Ik heb nog eens gekeken wat het verschil met voorgaande jaren was en geen enkele september maand vanaf 2016 tot heden liet zo'n groot aantal zilvers zien. In het hele gebied zitten deze september maand meer dan dertig grote zilverreigers tegen vijftien a twintig in de voorgaande jaren. De genoemde aantallen haal ik uit de watervogel inventarisaties vanaf de winter van 2015-2016 tot heden. Nu bijna dus een verdubbeling aantal zilvers.

Het voorjaar was misschien minder droog en warm dan de afgelopen drie jaar en ik vraag mij nu af of dat er iets mee te maken kan hebben? Laten we zeggen dat het afgelopen voorjaar in ieder geval anders was dan de voorgaande jaren.

kleine zilver
Of was een grotere voedselaanbod de doorslaggevende factor. En als dat laatste zo is, is een minder warm en wat natter voorjaar dan beter voor de prooidieren van de reigers? Kikkers, muizen en mollen hebben die ook een beter voorjaar gehad? Geen zekerheden maar wel opvallend dat er dit jaar meer reigers zijn. En of het andere wat mindere voorjaar daar een rol in heeft gespeeld weet ik niet.

Niet alleen hier in de polder maar ook in de Noordwaard en al die zilverreigers slapen waarschijnlijk in een of in een paar grote groepen in de Biesbosch. Ik zou die slaapplaatsen wel eens willen zien. In november hebben we de eerste slaapplaats telling weer en dan zouden we daar ook weer iets van moeten merken.

Wil je meer weten van deze grote witte en statige verschijning, klik dan op de link; https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grote-zilverreiger

Geen opmerkingen: