dinsdag 28 september 2021

Volhardende sperwer.

sperwer op de uitkijk
Het is mij nog niet vaak gebeurd dat ik een sperwer aan het werk zag. In het verleden sloeg er wel eens een in de tuin toe en sloeg daar een mus maar de jacht zelf zag ik dan niet. De jacht van een sperwer is speciaal want hij moet het hebben van het verrassingseffect. Zomaar uit het niets slaat hij toe en de prooi weet amper wat hem overkomt. Hier in de wijk zie ik regelmatig een hoop veren van een duif liggen en in het bos zie ik ze wel eens voorbij schieten en razendsnel verdwijnen tussen de bomen. 

Meestal verraden de mezen en vinken de aanwezigheid van een roofvogel maar dan heeft die al een poging gewaagd. Die alarmerende geluiden maken mij dan alert en speur ik de omgeving zorgvuldig af. In de boswachterij ben ik meestal te laat en heeft de stiekemerd allang toegeslagen. Eergisteren zag ik een sperwer in een naaldboom zitten en dat was dankzij de paniek die onder mezengroep was uitgebroken. Ook deze keer was ik te laat om hem in volle actie te zien jagen.

hoe wendbaar moet je wel niet zijn?
Twee weken geleden zag ik eigenlijk voor het eerst een sperwer goed aan het werk. Hij joeg een duif uit een klein bosje wilgen en populieren en probeerde hem zo te slaan. Opvallend was de snelheid en wendbaarheid van de duif die de sperwer keer op keer wist te ontwijken. Ik dacht nog waarom gaat die gekke duif steeds weer terug dat bosje in, daar loert immers de sperwer op hem? 

Maar nadenkend over dit gedrag snapte ik uiteindelijk die duif wel. Als je steeds de bescherming van de bomen opzoekt is de kans dat de sperwer een geslaagde aanval doet klein. De sperwer is wel super wendbaar maar de bomen zorgen zo wel voor een flinke hindernis die bijna onneembaar is. En als de duif het open gebied invliegt is hij een stuk kwetsbaarder en heeft de sperwer voordeel en maakt veel meer kans. 

loerend op een prooi
De sperwer had dus de aanval ingezet en als hij zijn kostbare energie eenmaal ingezet heeft, geeft hij niet zomaar op. De ene uitval na de andere uitval werd geplaatst en ik kon het hele tafereel op een afstandje perfect gadeslaan. Die duif was opvallend wendbaar en dat verwacht je eigenlijk niet van zo'n logge vogel. Ik zie de duiven vaak in mijn tuin rond waggelen maar dat veranderd zodra ze op de wieken gaan. Dan zijn het echte snelheidsduivels en geen gemakkelijk hapje.

Wil je meer weten van deze snelle roofvogel, klik dan op de link; 
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/sperwer

Geen opmerkingen: