vrijdag 24 september 2021

Late lijstertrek?

fitte grote lijsters
Later dan ik eigenlijk had verwacht, waren de grote lijsters weer in de Boswachterij Dorst gearriveerd. Elk jaar aan het eind van de zomer, begin herfst komen ze hier aan en blijven dan een paar weken hangen. Foerageren, opvetten en uitrusten vermoed ik want er ligt nog een flinke tocht in het verschiet. Het valt niet mee om ze goed te bekijken want ze zijn behoorlijk schuw en vliegen direct weg als er iemand in de buurt komt. Ze verlaten de open vlakte en verdwijnen tussen de bomen en komen daar eigenlijk nooit naar terug. Het is dus zaak om als eerste ter plekke te zijn en niet te dichtbij te komen.

Eergisteren was ik vroeg in het bos en had niet zozeer het idee dat ik die ochtend een grote groep lijsters zou zien. Dat idee had ik een maandje eerder wel. maar toen waren ze in geen velden of wegen te zien. 
zanglijster
Toen dacht ik nog dat ze dit jaar de Boswachterij over zouden slaan. Na een tijdje onbeweeglijk, met de opkomende zon in de rug, aan de rand van de vlakte te staan, zag ik steeds meer lijsters. En anders dan andere jaren waren het niet alleen grote lijsters maar zaten in die groep ook flink wat zanglijsters. Uiteindelijk waren het meer dan dertig lijsters, zang- en grote lijsters bij elkaar. 

Wat mij wel bekend is, is dat zanglijsters ook in flinke groepen wegtrekken echter, dat ze dan ook in grote gemengde groepen vliegen dat wist ik niet. Tenminste, ik vermoed dat ze straks ook samen gaan vertrekken. Afgelopen jaar heb ik vooral 's-avonds laat in de polder de lijsters over horen vliegen. Dat doen ze dus niet alleen overdag maar ook als het aardedonker is. Ze kennen de weg.
3 alerte grote lijsters

De vogels arriveerden dit jaar wat later dan anders en  ik vermoed dat dat te maken heeft met het koude en natte voorjaar. Veel trekvogels bleven in het voorjaar in Spanje en Frankrijk hangen, wachtend op beter weer en arriveerden daardoor een stuk later bij ons in de broedgebieden. En dat zou dus ook de latere vertrekdatum van deze lijsters kunnen verklaren. In ieder geval ben ik weer gerustgesteld toen ik ze zag en zijn we ze dus voor de Boswachterij niet kwijtgeraakt.

Ik ben trouwens ook nog benieuwd hoeveel lijsters hier achterblijven want ze gaan niet allemaal weg. Het kan dus zijn dat ik de hele komende winter door, regelmatig een grote lijster in de Boswachterij zie vliegen want zingen doen ze voorlopig niet.

Wil je meer weten van deze geweldige zangers, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grote-lijster

Geen opmerkingen: