vrijdag 3 maart 2017

Geringd voor 't leven.

Zo langzaam maar zeker krijgt bij mij het ringen en halsbanden aflezen een steeds belangrijkere plaats. Deze winter ben ik daar pas serieus mee begonnen, daar waar het afgelopen jaar bij toevalligheden bleef. Zo zag ik vorig jaar een kleine zwaan met gele poten en een witte pootring met de letter en cijfer combinatie W22. Ik was verheugd dat het gelukt was om de ring af te lezen en ik heb hem destijds ook gemeld. Eerst via Wim Tijsen en daarna bij Kaine Brides van de WWT, Waterbird Monitoring in Engeland. Met beiden heb ik daarna nog mailcontact gehad. Bleek deze kleine zwaan een bekende in Brabant te zijn. Ik kreeg zelfs een mailtje van waarnemers uit oost Brabant die hem een eerder ook gezien hadden.


Afgelopen twee maanden heb ik van het ringen en halsbanden aflezen serieus werk gemaakt. Ik heb in totaal 24 ringen en halsbanden bij kolganzen en kleine zwanen afgelezen. Allen gemeld op de site van www.geese.org en de levenslopen ingezien. Heel erg interessant allemaal, met name de waarnemingen en routes onderweg geven een goed beeld van de geweldige prestatie die deze vogels jaar na jaar leveren. Een van "mijn" waargenomen kollen is inmiddels al ruim zeven jaar oud! De kleine zwaan 541X wit in de Willemspolder is weer een ander verhaal, deze kleine zwaan doet mee aan het Belgische onderzoek van Didier Vangeluwe van het Belgische Ministerie van Natuurwetenschappen. Veel door mij gespotte zwanen worden in Brabant/Geffen geringd.

Het begint, als ik niet oppas. nog een tic te worden want nu ben ik afgelopen week druk in de weer geweest om ook de pootring van een zilvermeeuw af te lezen. Na flink wat geduld op te brengen, lukte het mij om de gele ring met de letter/cijfercombinatie C6 af te lezen . Op de website van www.cr-briding.org heb ik melding gemaakt van deze waarneming. Ik ben benieuwd naar zijn levensloop en wacht een reactie van de beheerder van dit ringproject af.

Geen opmerkingen: