dinsdag 7 maart 2017

TV kijken.

torenvalk of afgekort TV
Het leek mij wel erg vroeg in het seizoen, baltsende torenvalken, maar mijn ogen bedrogen mij niet. Een vogel zat op de draad van de hoog spanningsmast en de andere torenvalk buitelde door de lucht, vloog rakelings langs zijn partner en maakte de ene imponerende duikvlucht na de andere. Vlogen samen op en luid roepend vlogen ze door de polder. Het is vier maart en het broed seizoen van deze kleine jager begint pas in april en loopt door tot in juni. En dat herken ik ook, want de jonge torenvalken in de IVN natuurtuin aan de Domeinweg vliegen meestal pas half juni uit.

Neem je de tijd een beetje ruim van de eileg, broedtijd en vliegvlug worden van de jongen dan kom je op ongeveer zestig dagen. We zitten nu dus nog een week of vijf zes daarvoor, is dit een aanloopje naar het broedseizoen? Oefenen en testen ze of het allemaal nog klopt en ze niets vergeten zijn? Het is immers bijna een jaar geleden. Of zijn dit gewoon de vroege vogels van de polder?  In ieder geval een prachtig gezicht en het gaf mij het gevoel dat het voorjaar er aan komt.
jagende of biddende torenvalk
Ik ben benieuwd of het koppel dat deze ochtend baltsend door het oostelijk deel van de polder vloog, ook het koppel is wat elk jaar in de IVN natuurtuin broedt? Jaar na jaar vliegen daar vier jonge torenvalken uit en waar die blijven is mij een raadsel. Er zullen wel veel jonge sneuvelen door verkeer, andere roofvogels of roofdieren zoals de vos. Als uiteindelijk twee jonge vogels overleven is dat voor het voortbestaan van de soort genoeg al hoop ik dat meer vogels overleven en de torenvalken stand daardoor licht toeneemt in plaats van een steeds maar kleiner wordende populatie torenvalken.

De nestkast in de IVN natuurtuin is er klaar voor, schoongemaakt, vers zaagselbedje en een prachtig uitzicht op de natuurtuin. Meer kun je niet voor ze doen maar dat is ook niet nodig als ik ze zo bezig zag.

Geen opmerkingen: