vrijdag 8 december 2017

Een punthoofd krijgen.

Chaamse kuif
Als je ooit het idee opvat om een foto van een kuifmees te maken, kan ik je verzekeren dat je net als de kuifmees zelf ook een flink punthoofd gaat krijgen. Ik ken geen vogel die zo ongedurig is dan de kuifmees, alhoewel, een goudhaantje kan er ook wat van. In de boswachterij Dorst weet ik een paar vaste plekken waar de kuifmezen broeden en ook nu nog goed te zien zijn. Zeker negen van de tien keren kom ik ze daar dan ook tegen. Het is en was een van de soorten waar ik nog nooit een foto van heb kunnen maken, dus het moest er maar eens keer van komen.

In de bossen van Chaam, tussen Gilze en Chaam, zag ik opvallend veel kuifmezen en wilde ik daar toch een foto van hebben. Nou dat heb ik geweten, ruim 178 opnames verder en amper een goede foto kunnen maken, kortom mijn puntkop nam serieuze vormen aan. Uiteindelijk heb ik drie matige foto's geschoten.

Chaamse bossen
De kuifmees blijft het hele jaar door in hetzelfde gebiedje, behalve de jonge vogels die in groepjes rondtrekken. Ook in de winter blijven de oudere vogels in hun territorium, alleen dan veranderd er iets fundamenteels. Ze foerageren vrijwel het hele jaar op insecten en voeden hun jongen ook op met gevangen insecten.

Alleen in de winter schakelen ze over op zaden en kunnen ze met hun fijne snaveltjes berken- en wilgenkatjes openbreken en zaadjes eten. Ook bessen van de lijsterbes en meidoorn staan dan op het menu. Deze prachtige mees komt alleen in Europa en de Oekraïne voor en dat is ook bijzonder te noemen. Veel vogels komen op meerdere continenten voor en deze dus niet.

Wil je meer weten van deze vliegende puntmuts, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=135

Geen opmerkingen: