vrijdag 1 mei 2020

Snorren in het riet.


zingende snor

Vanaf begin april ben ik wekelijks in de Biesbosch te vinden voor de weidevogel inventarisatie. In de Noordwaard worden wekelijks alle weidevogels geteld en precies in kaart gebracht, waar zit wat en wat is het (broed)gedrag? Maar tijdens deze inventarisatieronde hoor en zie ik natuurlijk ook veel andere vogels. En wat in deze periode opvalt, is dat ik op meer plekken dan anders, snorren hoor zingen. Niet te verwarren met de sprinkhaanzangers die ook in de Noordwaard leven. Gelukkig hebben beide vogelsoorten een voorkeur voor een verschillend biotoop. Ik kom ze daarom ook nooit in hetzelfde gebied tegen. De snorren teken ik in op een kaart van de Noordwaard want het is een bijzondere soort die wel voor de BSP(Bijzondere Soorten Project) meetelt. Op deze kaart staan vooral de roofvogels, roerdompen, bauwborsten en dus ook snorren. 


sprinkhaanzanger met gevlekte binnenstaart

En bij twijfel of het een snor of een sprinkhaanzanger is, biedt de staart uitkomst. Beide soorten kiezen voor een hoge zangpost in het riet en zijn dan ook goed te bekijken. De binnenkant van de staart van de sprinkhaanzanger is gevlekt en die van de snor is egaal bruin gekleurd. Een geoefend oog ziet dan gelijk om welke soort het gaat. Nu is de zang in combinatie met de biotoop over het algemeen afdoende maar bij twijfel is de staarttekening dan een oplossing. In de polder Vogelenzang telde ik drie zingende mannen, aan de Bandijk bij de splitsing met de weg naar de camping een zingende man, langs de Deenenplaatweg ook een zingende man en aan de rand van polder Maltha zat ook een man te zingen. Ik kende de zingende snorren vooral van de oude rietpolders, Noorderplaat, Vijfambachten en Ruwen Hennip maar deze plekken komen daar nu bij.


Wil je meer weten van de zingende snor, klik dan op de link;
 
 

Geen opmerkingen: