dinsdag 5 mei 2020

Karekiet tettert er weer op los.

kleine karekiet
Ik moest er dit jaar lang op wachten om de eerste kleine karekiet te horen zingen. Nog net in april hoorde ik de eerste zingen in het riet van de Zonzeelse polder. Eerdere jaren had ik de eerste van het seizoen al dik een week eerder gehoord maar dat was dan ook diep in de "natte" Biesbosch. In de grote oude rietpolders arriveren de kleine karekieten net wat eerder dan in de gebieden daarbuiten. Waarom dat is weet ik niet maar het viel me nu wel erg op.

Normaalgesproken ben ik vanaf begin maart in deze oude rietpolders te vinden voor de BMP(Broedvogel Monitoring Project) maar het virus heeft daar een stokje voor gestoken. Alle vrijwilliger activiteiten waren geschrapt en onze inbreng werd voorlopig op de lange baan geschoven.

Ik liep er de afgelopen weken zelfs speciaal op. De oren gespitst om het bekende "kare-kare-kare-kiet-kiet-kiet" liedje op te vangen. Ik zag wel dat er al volop meldingen van zingende kleine karekieten waren maar ik vermoed dat daar ook nogal wat rietzangers tussen zaten. Niet iedereen hoort direct het verschil tussen een rietzanger en een kleine karekiet. Voor de een is het bekende geluid zo klaar als een klontje, voor de ander is het nog een gokje.

De eerst van dit jaar in Zonzeel
Ze komen altijd wat later aan dan de meeste rietvogels omdat ze van heel ver moeten komen. Deze lange afstandstrekkers moeten namelijk de Sahara oversteken. De laatste in de rij van rietvogels die nog moet arriveren is de bosrietzanger. Maar ja, die moet dan ook helemaal van Zuid-Afrika terugkomen. Die heeft de langste vlucht voor de boeg.

Afgelopen dagen hoor ik de kleine karekiet overal, ineens zijn ze allemaal terug. Langs Het Kromgat, in een rietstrook van een kleine twee kilometer, hoorde ik vier kleine karekieten zingen. Hoeveel zouden dat er dan in de oude rietpolders in de Biesbosch wel niet zijn? Afgelopen jaar zongen in de eerst week van mei in polder de Noorderplaat maar liefst 33 kleine karekieten. Serieuze aantallen!

Wil je meer weten van de op en top rietvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/kleine-karekiet

Geen opmerkingen: