vrijdag 7 juni 2019

Jonge torenvalken geboren.

een jonge torenvalk krijgt een lekker hapje
De vroege balts in maart van de twee toren-valken in de Oranjepolder, heeft een vervolg gekregen. Dat had ik al eerder gemeld en met name de laatste twee weken houd ik de boel goed in de gaten. Dat doe ik omdat er veel activiteit rond het nest is. Op amper 4 meter broedt een zwarte kraai en elke beweging van die kraaien lokt een felle reactie van de toren-valken uit. Hoe verzinnen ze het om zo dicht bij elkaar te nestelen?

Ik zag bijvoorbeeld dat vorige week, binnen een kwartiertje, zomaar drie gevangen muizen het nest in werden gebracht. Dat kan maar een ding betekenen, er zijn jongen geboren.

Waarschijnlijk nog zo klein dat ze nog niet over de rand kunnen kijken. Het mannetje is waaks en kiest direct het luchtruim als een "vreemde" vogel het waagt om in de buurt van de hoog-
3 jonkies en een klein kopje in het nest
spanningsmast te komen. Het loopt niet altijd uit op een knokpartij, maar zijn aanwezigheid is vaak afdoende. Luid roepend vliegt hij rond, jaagt in de pas gemaaide grasakkers en vangt makkelijk prooien. Dat is op dit moment natuurlijk heel makkelijk want jagen in hoog gras valt niet mee.

Vandaag, dinsdag, is het heel erg warm en drukkend benauwd en dat was voor mij weer een voordeeltje want de jonge valkjes probeerden wat verkoeling te vinden op de rand van het nest. Hierdoor zaten ze mooi in het zicht en kon ik vier kopjes tellen en het zouden er ook weleens vijf kunnen zijn.

een baasje van een torenvalk
De komende paar weken zullen de jongen groeien en groeien en zorgen dat het nest te klein wordt. De ouders moeten de komende tijd keihard werken om voldoende muizen aan te voeren want die kleintjes hebben een onstilbare honger.

Zo net voordat de jonge torenvalken uitvliegen zitten ze vol in het zicht, in ieder geval voor mij en voor nog een paar ingewijden. Het kleine kraaiennest barst dan uit zijn voegen en biedt nog amper bescherming. Ik hoop het uitvliegen mee te maken, hoewel dat nog een spannende is. Meestal in alle vroegte kiezen ze het luchtruim en vliegen ze naar een veilige plek waar ze door de ouders gevoerd worden. Dat kan verspreid in het gebied zijn en meestal zitten ze dan niet vlak bij elkaar. Ik verheug me nu al op al die activiteit!

Wil je meer weten van deze kleine poldervalk, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/torenvalk

Geen opmerkingen: