dinsdag 4 april 2017

Knobbels.

nest in aanbouw
Vandaag heb ik met verwondering en bewondering naar een koppel knobbelzwanen gekeken. In iets meer dan een dag hebben ze achterin de polder in Het Kromgat een knaap van een nest gebouwd. Ik schrijf "hebben ze" maar het moet "heeft zij" zijn. Volgens mij is al het werk door het vrouwtje gedaan. Het nest ligt ongeveer anderhalve meter van de kant af in een flinke pluk oud riet, veilig voor vandalen en predators. Dat hebben ze deze keer eens goed bekeken. Afgelopen jaren kozen ze soms van die onmogelijke plekken uit, midden in de wijk, vlak naast de honden uitlaatstrook, naast het fietspad of langs een drukke weg. Hoe verzinnen ze het toch steeds weer.

Maar goed, dit is een hele gelukkige en veilige keuze. Bij het koppel scharrelt ook nog een jong van het afgelopen jaar rond. Het is de enig overgebleven jonge zwaan van een nest van vier tot zes jongen. Ik weet niet welke gezin dit is maar van de drie koppels in onze buurt hebben twee koppels ieder een jong overgehouden. En dat is toch een mager resultaat, twee jonge zwanen van de tien jongen die vorig jaar uit het nest zijn gekomen. Ik kan me ook niet herinneren dat ergens dode zwanen hebben gelegen en ik zie ook nergens jonge zwanen rondhangen. Het is denk ik voor de Oranjepolder gewoon een minder goed zwanenjaar geweest.

bijna volwassen zwaan
Dat ziet er trouwens voor de Gecombineerde Willemspolder heel anders uit, daar telde ik gisteren in een weiland zomaar eenenzestig zwanen, oudere en jongere zwanen zaten daar bij elkaar. Hier was nog niets te merken van een aanstaand broedseizoen. Deze koppels maakten duidelijk nog geen aanstalten om een stekje te zoeken waar ze de komende weken werk gaan maken van het broedseizoen.

Ik denk dat een minder jaar helemaal geen drama hoeft te zijn als je ziet hoe die zwanenstand zich de afgelopen tien, twintig jaar heeft ontwikkeld. Eerst zag je amper zwanen in de Brabantse polders, daar moest je toch de rivieren over. Er zit nu genoeg rek in de stand om een wat minder jaar makkelijk te compenseren met een goed broedseizoen. We houden het de komende tijd in de gaten!

Geen opmerkingen: