vrijdag 17 augustus 2018

Paapje in Surae

Boswachterij Dorst, de dag moet nog beginnen.
De afgelopen jaren loop ik wekelijks een flinke ronde door de Boswachterij Dorst. Meestal vroeg omdat ik op mijn wandelingen niet graag mensen tegenkom. Meestal zijn dat Nordic walkers, mountainbikers of kletsende wandelaars die het wild en vogels verstoren. Ik gun deze recreanten hun pleziertje maar niet als ik daar loop. Dat betekent om 5.30 uur het bed uit en tegen de ochtend  schemer op pad.

paapje op een paaltje, zo kennen we ze.
Het is vrij gebruikelijk om op die wandelingen, afhankelijk van het seizoen, tussen de dertig en vijftig verschillende vogelsoorten te horen en/of te zien. Maar nog niet eerder kon ik een paapje aan mijn soortenlijstje toevoegen. Deze ochtend speurde ik de lage bramenstruikjes en jonge berkjes af naar vogels. Meestal vind ik dan wel een roodborsttapuit, gekraagde roodstaart, grasmus en mezen. Soms aan de randen van de open vlakte ook een grote lijster, kneu, kruisbek, appelvink of goudhaan, in de winter zitten er ook nog kepen en vaak volop vinken.

Deze ochtend een mannetjes paap, een vogeltje dat naar mijn idee meer de voorkeur geeft aan open kruidenrijk grasland. Tenminste tot nu toe heb ik ze in dit soort gebieden gezien. De Biesbosch is zo'n gebied waar dit vogeltje zich prima thuisvoelt. Ik heb het nog even nagekeken en las dat ze ook van open heidegebieden houden en dat is natuurlijk precies het gebied waar ik hem vanmorgen zag. Het grote open gras- en heidegebied middenin het natuurgebied Surae.

Het gedrag is identiek aan de roodborsttapuit en het beestje deed nu ook niet anders. Opvliegen en weer landen in de top van een klein bramenstruikje. Opvallend was het zwarte maskertje met de helder witte oogstreep en verwarring met de gekraagde roodstaart lag op de loer. Even goed kijken en de vogel nam de twijfel weg, onmiskenbaar een mannetjes paap.

Het kan zijn dat dit vogeltje al aanstalten maakt om naar het zuiden te vliegen en een foerageerstop in de Boswachterij maakt. Broeden doen ze in dit gebied in ieder geval niet want dan had ik dat allang geweten.

Wil je meer weten van deze vrome vogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/paapje

Geen opmerkingen: