dinsdag 21 augustus 2018

De roesteend.

de roesteend of casarca
De casarca blijft een aparte vogel. Zo groot als een kleine gans maar het is een eend. Hij wordt ook wel roesteend genoemd en qua kleur kan ik mij daar wel in vinden. Het kopje is licht gekleurd en het mannetje heeft een zwarte hals- band net als een turkse tortel.

Jaren geleden zag ik bij ons in de Oranjepolder een casarca met een nijlgans optrekken. Eerst scharrelden ze samen op de ondergelopen ijsbaan van IJSCO en wat later zaten ze achterin de polder vlak bij de IVN natuurtuin. Ik vond het toen een hele bijzondere vogel en vroeg mij af waar deze vandaan kwam?

En dat is meteen ook het lastigste vraagstuk over deze eend. Men vermoed namelijk dat de Nederlandse populatie ontstaan is uit ontsnapte collectie vogels, zeg maar, ontsnapt uit een volière. Maar de laatste jaren komen steeds meer casarcas uit oost Europa naar Nederland en kun je op het IJselmeer grote groepen casarcas zien. Dus wordt het steeds lastiger om vast te stellen of het nu echte wilde vogels zijn of ontsnapte vogels. Broeden doen ze overigens niet hier, vandaar ook dat je ze pas vanaf augustus weer bij ons ziet.

een casarca en nijlgans in de oranjepolder
Vorige week zag ik in de Hardenhoek vier casarcas maar dat waren ze dus niet allemaal als ik naar de meldingen op waarneming.nl kijk, er was iemand die daar twaalf casarcas had gezien.

En ik twijfel daar ook niet aan, want het kunnen makkelijk meer worden. En niet alleen in het IJselmeer of de Biesbosch zie je vanaf augustus een gestaag groeiend aantal casarcas. Twee jaar geleden zagen wij bij de Dintelse Gorzen maar liefst 31 casarcas op het water dobberen, dus wie weet hoeveel het er nog gaan worden.

Deze eend eet net als veel eenden en ganzen, gras, jonge scheuten en zaden en kan zich bij ons dus prima handhaven. Door zijn opvallende kleur kun je hem niet snel over het hoofd zien en is hij vaak van verre al te zien, Zeker in deze tijd is dat apart te noemen want alle andere eenden zien er nu bijna hetzelfde uit. Ze zitten namelijk volop in de ruiperiode en dragen allemaal het saai bruine eclipskleed.

Behalve deze casarca dan, die is nog net zo oranje als in het begin van het broedseizoen. Wil je meer weten van deze exoot die vreemd genoeg zo niet wordt genoemd, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/casarca

Geen opmerkingen: