dinsdag 2 oktober 2018

Aalen boven het bos.

aalscholver in de vlucht
Wat niet zo bekend is, is dat aalscholvers ook in grote groepen naar het zuiden vliegen. Maar dat doen ze eigenlijk alleen als het flink vriest. Ze kiezen eerst voor een verblijf aan de kust en als het echt te gek wordt dan gaan ze echt weg. Met die wetenschap ergens weggeborgen in mijn achterhoofd liep ik vanmorgen door de Boswachterij op zoek naar mooie bosvogels zoals de bosuil, goudhaan en goudvink.
Het werd licht, er hing een mooie lage nevel over het oude zwem-bad, de grote groep canadese ganzen had geen haast en de beesten dobberden nog wat rond. Ze overnachten hier in het zwem-bad en trekken in de ochtend naar de foerageergebieden, zelfs tot in de wijk Reeshof bij Tilburg toe.

En toen ik daar zo van stond te genieten, kwam de eerst groep van 17 aalscholvers overgevlogen, strak in een "V" vliegend. Niet veel later nog een groep, dit keer waren het wel 50 aalscholvers, ook weer in een "V" in dezelfde richting vliegend. Ik denk dat deze aalscholvers richting kust gaan om daar de komende maanden te "overwinteren". Zou deze vroege trek een koude periode aankondigen of is dit gewoon een standaard gedrag wat mij nu pas goed opvalt?

volop grote canadese ganzen in het bos
Ik hoop dat het laatst het geval is want op een vroege koude periode zit ik niet te wachten. En de aalscholvers ook niet want die beginnen namelijk in december al met de voorbereidingen van het broedseizoen en dan moet het wel een beetje leuk weer zijn.

Over niet al te lange tijd zie je dan aalscholvers met een witte broedvlek op de flanken vliegen als voorbereiding op een nieuw seizoen.

Maar goed, de waarneming van bijna 70 overvliegende aalscholvers maakte deze vroege boswandeling weer speciaal. En zo is het eigenlijk elke keer wel en is er iets bijzonders in het bos te beleven.


Geen opmerkingen: