maandag 20 mei 2024

Die schuwe wielewaal.

wielewaal man op grote
afstand gefotografeerd
Hoge bomen een natte omgeving en veel rust daar houden wielewalen van. Natte populierenbossen bieden de meeste kans want met de droogte van de afgelopen jaren zijn veel wielewaal plekken op de droge zandgronden verlaten. Ik ken eigenlijk niet zoveel gebieden waar wielewalen leven en moet er altijd voor op zoek. De geijkte plekken waar ik ze voorheen altijd hoorde en heel af en toe ook zag zijn inmiddels verlaten. Een paar jaar geleden hoorde ik nog een wielewaal in de Boswachterij Dorst en dat was de ook weer eerste sinds 1992 en even dacht ik dat ze hier weer terug zouden komen om te broeden maar dat was ijdele hoop. Ooit in de zeventiger jaren van de vorige eeuw zaten hier maar liefst 24 broedparen,

De wielewalen in de Biesbosch nemen ook al af en de vaste stek in de Doolhof en bij het Gat van de Slek zijn in de afgelopen twee jaar verlaten. Ik moet dus steeds verder weg om een wielewaal te zien. In natuurgebied De Kampina heb je nog de meeste kans en ook in Het Merkske zitten nog kleine populaties wielewalen. Wielewalen hebben het dus niet makkelijk en de komende tijd zal het alleen maar moeilijker worden. 

wielewalen biotoop
Het is namelijk zo dat de rupsenpiek, de tijd dat de ruspen massaal uitkomen om daarna te verpoppen om later tot een vlinder uit te groeien, steeds vroeger plaatsvindt. De rupsen zijn het hoofdvoedsel van de jonge wielewalen en die worden nog steeds rond dezelfde tijd geboren en dat is dus na die belangrijke rupsenpiek waardoor de jongen onvoldoende voedsel krijgen. Het is te hopen dat de wielewaal zich aan kan passen en wat eerder terugkomt. 

Vorige week maandag zag ik gelukkig een wielewaal in een boom zitten. Ver weg en hoog in de top van een boom zong hij zijn bekende wielewalenliedje. Met wat moeite een foto kunnen maken maar zodra hij mij zag vloog hij weg. Ik hoorde hem wat later heel ver weg weer lekker jodelen en hem zien kon ik die dag verder wel vergeten.

En dat is een vervelendste eigenschappen van een wielewaal. Als ze mensen zien vliegen ze weg en ook nog eens echt ver weg. Niet naar de volgende boom en een paar bomen verder, nee gelijk honderden meters verder weg. Ze zijn erg schuw en moeten niets van ons hebben.  

Wil je meer weten van deze knalgele zanger, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/wielewaal

Geen opmerkingen: