dinsdag 7 mei 2024

Zwarte wouw overvliegend.

zwarte wouw 1 mei 2024 Noordwaard
We zitten nu middenin de voorjaarstrek en dan loont het altijd wel een keertje om eens wat langer omhoog te kijken. Zeker als de wind wat gunstig staat, is de kans aanwezig dat er wel eens een mooie soort overvliegt. Trouwens 99 van de 100 keer dat je omhoog kijkt, is er niets bijzonders te zien. Maar soms heb je geluk en dat overkwam mij afgelopen week zelfs twee keer, een keer dat ik in de achtertuin zat en ook nog eens mijn camera bij de hand had en de tweede keer gebeurde het in de Biesbosch. Bij beide keren vloog een zwarte wouw over. Een zeldzame soort die je maar weinig tegenkomt.

zwarte wouw 29 april 2024

Ik zie de zwarte wouw elk jaar wel een keer maar dat is het dan ook wel. Afgelopen jaar gebeurde dat bijvoorbeeld een keer in alle vroegte tijdens een inventarisatie rondje in Noorderplaat en dat was dan ook de enige keer van dat jaar. Juli 2021 was een ander verhaal toen zag ik een zwarte wouw bij de vuilnisbelt De Spinder in Tilburg. De vogel vloog steeds in grote cirkels laag over de vuilnisbelt. En daar kende ik de zwarte wouw in het buitenland juist van. 

Op verschillende vakantiebestemmingen heb ik een zwarte wouw gezien in de buurt van mensen en met name dan in de buurt van afval. Vooral in Gambia zaten ze daar op de vuilnisbelt op zoek naar etensresten die daar volgens mij amper te vinden waren want de bevolking gooit daar maar weinig voedsel weg. Dat is wel anders hoe dat hier bij ons gaat. 
Hier zouden de zwarte wouwen weleens last van obesitas kunnen krijgen want wij gooien nogal wat weg. Deze roofvogels hebben zich dus prima aangepast aan mensen. In Nederland broeden slechts enkele paren en gebruiken ze ons land alleen om doorheen te vliegen. Maar dat zijn ook niet veel vogels, je moet dan denken aan een kleine honderd dus om er een te spotten moet je nogal eens omhoog kijken. Of zoals mij op 1 mei overkwam toen een zwarte wouw vrij laag mijn richting uit kwam vliegen. Mazzel hebben, heet dat.

Wil je meer weten van deze redelijk zeldzame doortrekker, klik dan op de link:
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zwarte-wouw

Geen opmerkingen: