maandag 27 mei 2024

Orpheus de muzikant.

mannetje orpheusspotvogel
De orpheusspotvogel die ik vanmorgen zag en hoorde zingen is al vaker in dit gebiedje achter de Spinder in Tilburg "gespot". Het is dus best mogelijk dat het steeds dezelfde vogel is die elk voorjaar naar dit gebied komt. Of hij hier ook een vrouwtje treft weet ik niet maar dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Volgens mij broeden maar enkele paren in Nederland. De orpheus rukt heel langzaamaan steeds verder naar het noorden op. Ooit was BelgiĆ« de meest noordelijke grens van het verspreidingsgebied van deze spotvogel. De spotvogel die hier voorkomt lijkt er dan ook  sprekend op en je moet dan wel even goed op de details letten. 

24 mei 2020 Het Merkske
Vanmorgen lukte dat prima want de orpheus trok zich niets van mij aan en bleef vlakbij in een berkje enthousiast zingen.  Zijn lied is prachtig en hij gaat net wat langer door dan de spotvogel. Ik kon de vleugels prima bekijken en zag al snel dat de handpennen erg kort waren en niet voorbij de stuit staken. De staart was vrij en dat is bij een spotvogel wel anders. Daar zie je de handpennen tot halverwege de staart steken. Verder lijken de twee spotvogels wel heel erg op elkaar en klinkt alleen de zang anders. 

Zo langzamerhand komen de orpheusspotvogels steeds verder naar het noorden en het zou mij niet verbazen als over een paar jaar deze zangvogel vrij algemeen is en hier in het zuiden van ons land in de cultuurlandschappen, houtsingels en natuurgebiedjes als het Merkske, Huis ter Heide en andere verge- lijkbare gebiedjes een terugkerende broedvogel is. 

27 mei 2024
Op 24 mei 2020 zag ik een orpheus in het Merkse en dat is naar mijn idee misschien wel het beste plekje om hem te zien en waar hij volgens mij in de toekomst ook als jaarlijks terugkerende broedvogels thuishoort.

De orpheus en de "gewone" spotvogel zaten vanmorgen op nog geen 25 meter van elkaar verwijderd uitbundig te zingen. De spotvogel heeft middenin zijn liedje een tweetal metaalachtige krasjes zitten en die mis je bij de orpheus. Handig om ze zo uit elkaar te houden. Trouwens, deze ochtend hoorde ik op zeven verschillende plekken de spotvogel zingen. En dat is ook een opsteker want het gaat alweer jaren minder met deze prachtige zangvogel.

Wil je meer weten van deze zuidelijke zanger, klik dan op de link;



Geen opmerkingen: