maandag 7 september 2015

Biddende buizerd

Op mijn wandeling door de Gecombineerde Willemspolder en Oranjepolder zag ik behoorlijk wat buizerds. Het laat zich aanzien dat het een goed broedjaar voor de buizerd is geweest, het is dan ook niet voor niets de meest succesvolle roofvogel van Nederland(geschat 8.000-10.000 broedparen in Nederland). Ik weet dat de twee koppels in de Oranjepolder ook tot broeden zijn gekomen maar het exact aantal uitgevlogen jongen kan ik niet zeggen. Mogelijk dat het koppel dat in de buurt van de waterzuivering heeft gebroed ook twee jongen heeft, daar zag ik vanmorgen vier buizerds omhoog schroeven(twee ouder vogels met twee jongen?).

zwevende buizerd boven de ijsbaan
 Dat kan ik wel zeggen van het koppel buizerds dat langs de oude Donge tak in de Gecombineerde Willemspolder broedt, in een klein bosje broeden ze daar alweer een paar jaar achter elkaar in hetzelfde nest. Dit jaar zijn twee gezonde jonge vogels uitgevlogen en je ziet en hoort ze nog steeds nadrukkelijk in dat gebiedje. Ook deze ochtend weer, ik zag de twee jonge vogels aankomen en zag ze landen in een dode boom langs het water, onbeholpen probeerde een jong op de verticale tak zijn evenwicht te bewaren, balancerend met de de staart en vleugels wijd uit probeerde hij op zijn plek te blijven zitten. Hij mist nog duidelijk de souplesse en routine van zijn ervaren ouders.

Een van de ouder vogels zag ik biddend boven een veld hangen. Als een buizerd dat doet, ziet dat er een beetje onbeholpen uit, Het is een beetje dikke lompe vogel die moeizaam klapwiekend in de lucht probeert te blijven hangen. Een vlakbij passerende torenvalk leek de buizerd meewarig aan te kijken. Ja, een torenvalk, maar dan hebben we het wel over de keizer als we het op "bidden" aankomt. Of zou het dan de "paus" zijn, als het op het allerhoogste van het bidden aankomt? Want bidden, dat kan deze vogel als de beste.

Buizerds zien er trouwens prachtig uit, elke vogel heeft zijn eigen tekening, van heel donker tot heel licht maar allemaal met de bekende "burgemeestersketting" om. Wat dat betreft is elke buizerd uniek.

Geen opmerkingen: