maandag 28 september 2015

Aalscholvers

Een apart gezicht, zo'n aalscholver die met de vleugels wijd uit zit op te drogen in de wind. En niet alleen een apart gezicht om dat zo te zien maar ook vooral bijzonder om dat in de Oranjepolder te zien. Hier jagen ze namelijk niet dagelijks. Deze vogel had dus gevist in het Kromgat en waarschijnlijk ook vis gevangen want er zit hier behoorlijk wat vis, ik zie soms scholen rietvoorns, dikke karpers, vooral in de paaitijd en af en toe zie ik een snoekje liggen, net onder het wateroppervlak, wachtend op een passerend maaltje.

Deze aalscholver was maar alleen en dat is eigenlijk altijd zo als ik ze hier tegenkom en dan ook maar af en toe. Dat is in de Biesbosch wel anders, daar hebben we een keer bij de Hardenhoek genoten van een machtig schouwspel van een grote groep van wel twintig of meer vissende aalscholvers.

mooie volwassen aalscholver 
Dat is werkelijk een fantastisch fenomeen, en bijna magisch te noemen. Het was toen tegelijkertijd windstil en doodstil toen deze groep voorbij zwom, geruisloos doken ze onder in het rimpelloze water en kwamen iets verderop weer boven en deze elegante golfbeweging herhaalde zich keer op keer. Het leek wel een beetje op synchroonzwemmen maar dan veel mooier en natuurlijker om te zien. Heel anders dan die schoon- zwemmende dames met een knijper op hun neus, ook elegant en sierlijk maar onnatuurlijk en dat is het grote verschil.

Vaak als ik dan zo'n eenzame aalscholver zie zitten, moet ik denken aan de groep die we een paar jaar geleden in de Hardenhoek hebben gezien. Soms kunnen de meest alledaagse vogels de meeste indruk maken en zorgen voor een onuitwisbare herinnering. Door deze gebeurtenis is de aalscholver voor mij een van de top waarnemingen in de Oranjepolder, jammer dat we hier amper water hebben dat groot genoeg en ondiep genoeg is voor dit unieke schouwspel. De grote zandwinput is volgens mij veel te diep want daar zie je ze nooit, maar dat is niet erg zolang zo'n eenzame aalscholver als deze vanmorgen maar die ene unieke herinnering blijft oproepen, dan vind ik het best.


Wil je meer weten over de aalscholver, klik dan op de link; http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/1

Geen opmerkingen: