woensdag 23 september 2015

"onze" Ransuil(3)

"Onze" ransuil bivakkeert nu alweer 4 maanden bij ons in de tuin. Nog steeds zien we de ransuil dagelijks als het begint te schemeren naar de polder vertrekken. 's-Morgens als ik de tuin inloop, zit hij weer keurig netjes op zijn vaste stekje uit te rusten en prooitjes te verteren. Het blijft erg bijzonder dat zo'n roofvogel midden in een woonwijk, zomaar in een tuin zijn vaste verblijf of slaapboom heeft gekozen. Hij is ook niet bang van ons en wordt door alle menselijke activiteiten in zijn buurt niet verstoord, daar is hij inmiddels wel aan gewend geraakt.

Eigenlijk houd ik, elke ochtend als ik de tuin inloop, er rekening mee dat hij besloten heeft ergens anders zijn braakballen uit te spugen en uit te rusten van een intensieve nachtelijke jachtpartij, maar dat is nog steeds niet het geval. Ik vermoed, dat als er nog meer blad gaat vallen, hij die keuze binnenkort wel gaat maken. Ik vraag me dan ook af of hij net als veel soortgenoten naar zo'n verzamelplaats vertrekt om daar samen te "overwinteren"? En als dat zo is, ga ik hem dan nog herkennen als ze ergens in Surae met z'n tienen of meer bij elkaar zitten? Ben benieuwd!

"onze" ransuil op zondag 20 september
Als ik hem nu ´s-morgens zo zie zitten met waarschijnlijk een lekker volgegeten buikje, ben ik altijd weer blij dat hij weer heelhuids is thuisgekomen want je hecht je toch aan zo'n vogeltje.

Dat hij zijn buikje heeft volgegeten, weet ik trouwens zeker aangezien er vrijwel dagelijks braakballen in de tuin liggen. Afgelopen zondag nog, was ik onder de boom bij de vijver bezig, toen er een braakbal naar beneden kwam en naast mij in de vijver plonsde. Of die voor mij bedoeld was en slecht gemikt naast mij viel, weet ik niet.

Af en toe pluis ik zo'n braakbal uit en zie dan vooral resten van kleine knagers. Ik denk dat hij vooral kleine muisjes te grazen neemt en af en toe een molletje omdat er dan flinke klauwtjes in de braakballen zitten. Ze zijn zo groot dat het geen muis geweest kan zijn. Ik moet dat nog eens goed uitzoeken, de verzameling braakballen is inmiddels voldoende groot geworden om daar achter te komen.

Nog nooit heb ik restjes van vogeltjes in de braakballen ontdekt terwijl wel gezegd wordt dat die ook op zijn menukaartje staan.

Wil je meer weten van deze bijzondere nachtvogel? Klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/174

Geen opmerkingen: