vrijdag 11 september 2015

Meeuwtjes met de muziek mee?

Vanmorgen liep ik in alle vroegte door de Oranjepolder en zag daar in de weilanden een flinke groep kokmeeuwen van zo'n 150 tot 175 stuks zitten. Dit groepje zit er alweer een paar dagen en herinnert mij aan de zee. Ik weet niet hoe dat komt, maar meeuwen associeer ik met de zee en de kust. Heerlijk wegdromen, genieten van het weidse uitzicht, de wind, de vrijheid en ga zo maar door. Deze groep kokmeeuwtjes zit verspreid door de polder, de ene keer vlak bij de schaatsbaan de andere keer, helemaal aan de andere kant, vlak bij de IVN natuurtuin maar altijd als groepje bij elkaar. Gek eigenlijk dat meeuwen mij het idee geven dat ze bij open water als de zee thuishoren, terwijl ze dus ook gewoon in het binnenland leven en broeden, ze scharrelen hier in de akkers en eten net als veel andere vogels insecten, torretjes en ander voedzame maaltjes.


kokmeeuw in broedkleed
Het zijn vooral kokmeeuwtjes, nu zonder hun bruine zomerkleed kopje, wat ze aan het eind van de winter, het vroege voorjaar krijgen als de broedtijd aanbreekt, maar met hun koptelefoontjes op(zo spreken vogelaars over de zwarte stip op hun kopje net achter het oog).
Wat zouden ze dan door die koptelefoon horen? Is het 't geluid van de kabbelende branding zoals je dat weleens op die zweverige Nature CD's en onze wekkerradio hoort? Dat geluid van de branding lijkt mij wel het meest waarschijnlijkste, want het geluid van een regenbui, of van een waterval, of roepende
                                                      walvissen is volgens mij, voor kokmeeuwen in het
                                                      geheel niet interessant.

kokmeeuw met "koptelefoon"

Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat ze in hun koptelefoontje het geluid van de zee liever horen dan de herrie van de A27 waar 24 uur per dag het verkeer voorbij raast. Maar wat zoeken ze dan hier? Het zijn ook vrijwel alleen kokmeeuwen, net na de oogst zag ik ook wel wat kleine mantelmeeuwen. En ook kom ik wel eens wat verdwaalde stormmeeuwen en zilvermeeuwen tegen, maar zie ik trouwens maar sporadisch in onze polder. Het zijn dus vooral kokmeeuwen die deze polder aantrekkelijk vinden.

Ik vermoed dat de hoeveelheid insecten en ander "ongedierte" ruimschoots voorradig is en dat praat zich natuurlijk snel rond in het vogelwereldje. En een makkelijk maaltje is dan toch wel wat belangrijker dan dobberen op het water, dan maar even niet met je koptelefoontje op luisteren naar, "terug naar de kust", zoals een belegen hit van vroeger klonk.

Dit blog is ook terug te lezen op de blogpagina van dagblad BN De Stem

Geen opmerkingen: