dinsdag 15 september 2015

Patrijs als kleppentester

Als je het weleens hebt meegemaakt weet je wat ik bedoel, je loopt door het grasland in de polder of ergens anders, als het maar een open veld of akker is, en nog geen halve meter voor je, schiet als door een straalmotor aangedreven met bijna net zoveel herrie een patrijs op. Je hart klopt in je keel, adrenaline giert door je aderen en door de spanning en schrik slaat je hart een paar slagen over.

Gelukkig moet ik daarna meestal van schrik in mezelf lachen en houd ik er gelukkig niets aan over, behalve dan dat ik weer even scherp ben en een mooie waarneming van een prachtige uitgesproken poldervogel, de patrijs erbij heb.

patrijs in de Oranjepolder
In de Oranjepolder zitten gelukkig nog een paar koppeltjes die elk jaar ook weer tot broeden komen. Begin dit jaar, op een mooie warme voorjaarsavond liepen we ons rondje en tegen de schemer hoorden we maar liefst 5 roepende mannetjes, een record dacht ik nog en als dat nu eens allemaal koppeltjes zouden worden, zou dat een enorm broedsucces opleveren maar dat is denk ik niet gebeurd.

De patrijs, familie van de fazant staat jammer genoeg alweer jaren op de rode lijst en is gekwalificeerd als zeer kwetsbaar(sterk in aantal afgenomen en daardoor zeldzaam geworden). Het is bijna niet voor te stellen, maar sinds de jaren vijftig is de populatie van patrijzen met meer dan 95% afgenomen(bron rode lijst) en met deze wetenschap in het achterhoofd ben ik o zo dankbaar voor de paar koppeltjes patrijzen die we in onze polder hebben. Vorig jaar zag ik een koppel met acht jongen en een koppel met drie jongen en dat kan ik dit jaar niet zeggen. Een koppel met 6 jongen is het resultaat tot nu toe.

Wil je meer weten over deze zeldzame vogel, klik dan op de link; http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/164

Geen opmerkingen: