donderdag 3 september 2015

Herfst mezen

Eind augustus, begin september is het nog heel erg stil in de vogelwereld. De broedtijd is ruimschoots achter de rug dus de noodzaak om de buren te vertellen dat dit jouw gebiedje is of om de vrouwtjes uit te nodigen om naar jou gebiedje of nestje te komen kijken is er niet meer. De meeste jongen zijn uitgevlogen en zoeken hun eigen weg of blijven nog een beetje in de buurt rondhangen. Er is zelfs al een groep vogels die alweer lang en breed op weg naar Afrika is.

Maar als er dan een vogel is die zich juist in deze periode laat horen dan is dat de mees. Koolmezen, pimpelmezen af en toe een paar staartmezen hoor je irritant roepen. Die blijven hier en hoeven niet zo nodig naar Afrika. Ik vind dat mezen geluid irritant in deze periode omdat deze vogeltjes dan voor mij de herfst aankondigen. Ze melden het einde van de zomer en als ik nu ergens niet blij mee ben dan is het dat we qua weer een veel mindere periode ingaan.

net uitgevlogen koolmeesje in het
voorjaar in onze tuin
Net zoals je echte zomervogels hebt, zoals de koekoek en de gierzwaluw, is de mees voor mij de echte herfstvogel. En als het dan eenmaal weer herfst is, vind ik dat ook geen probleem meer want dat biedt op vogelgebied weer heel veel kansen om mooie wintergasten, die dan zo langzaam aan binnendruppelen, waar te nemen.

Toen ik de buurjongen een keer vroeg om mij alle mezen die hij kende op te noemen kwam hij verrassend tot de volgende opsomming waar ik erg om moest lachen; koolmezen, pimpelmezen en Vietnamezen. Tsja, daar had ik wat duidelijker in mijn vraagstelling moeten zijn, dat het dus alleen om vogels ging.

Vooraan in de polder, in de buurt van de parkeerplaats van SCO scharrelt altijd een groep staartmezen, je hoort ze al aankomen en een voor een vliegen ze je voorbij. Meestal een stuk of zeven of acht. Een koppel staartmezen heeft dit jaar gebroed in een conifeer naast de sloot bij SCO. Dus wat zeur ik, elk jaargetijde heeft zijn charmes, dus ook de herfst

Geen opmerkingen: