dinsdag 22 maart 2016

rietgors

mannetjes rietgors
De eerste rietgors in de Oranjepolder van dit jaar kwam ik tegen achterin de Oranjepolder op weg naar de Hillen. De oude vuilstort van de Gemeente Oosterhout. Het is vandaag 19 maart en de rietgorzen zijn alweer een tijdje goed te zien en te horen met name in de rietkragen langs De Donge. Ook al is het een jaarvogel en trekken er altijd een heleboel door via ons land, veel van de Nederlandse broedvogels trekken in de winter ook weg naar het Zuiden. Je ziet ze daarom in de wintermaanden maar sporadisch.

Langs De Donge zag en hoorde ik ze al een paar weken geleden. Maar vandaag dus de eerste in de Oranjepolder en dat is de eerste rietvogel die zich aandient van een hele reeks van soorten zoals rietzanger, blauwborst, kleine karekiet, nachtegaal en als laatste dit komende voorjaar in de Oranjepolder, de bosrietzanger.
 
Er leven zo'n 100.000 broedparen in Nederland, met name in het nattere Westen en veel minder in het drogere Oosten van ons land. Daar is hij door de lage grondwaterstand vrijwel geheel verdwenen. Het gaat overigens redelijk goed met de soort, je ziet al vele jaren en gestage en redelijk stabiele groei. In Vlaanderen daarentegen neemt de soort sterk af. En ik kan zeggen dat ik ze hier vrijwel langs elk water waar een beetje rietkraag langs staat, hoor en zie. Zeker langs De Donge tussen 's-Gravenmoer en Oosterhout zitten de nodige koppels.

Het mannetje is vrij makkelijk te herkennen met zijn zwarte kop, witte snor en witte "halsband". Ook het zwarte driehoekige sikje is kenmerkend. Het vrouwtje is wat moeilijker te herkennen en heeft qua uiterlijk nogal wat weg van een huismus. Het vrouwtje heeft een lichte en vrij lange oogstreep en is daar nog het makkelijkst aan te herkennen. De donkere strepen op de flanken en stuit vind ik niet zo opvallend.

Geen rietvogel maar wel een vogeltje dat veelvuldig in de Oranje-polder langs Het Kromgat voorkomt is de tjiftjaf en die zag ik eind januari hier al rondscharrelen maar vandaag liet hij zich voor het eerst er aan mij horen. Ja ja het komt op gang.

Wil je meer weten van de rietgors, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/176

Geen opmerkingen: