maandag 28 maart 2016

Bijzondere eetgewoontes

Eetgewoontes van vogels, daar valt veel over te vertellen maar ook veel over te vragen

Op het pad langs het Kromgat zag ik nogal wat lege zwanenmossel schelpen liggen. Opgevist, opengebroken en leeggegeten, lagen de schelpen op het pad. Welke vogel krijgt dit nu voor elkaar? Dat vroeg ik mij al een tijdje af, en is het wel een vogel? En als het dan een vogel is, welke vogel duikt deze grote schelpen dan op die soms wel tussen de vijftien en twintig centimeter lang zijn en behoorlijk wat gewicht hebben. Ik zie er eigenlijk alleen de reiger voor aan, maar zoveel van deze grote tweekleppige mossels eten, dat geloof ik ook weer niet.

leeggegeten zwanenmossel schelpen
Ik heb ze in het verleden thuis ook in de vijver gehad, voorwaarde was wel een modderige bodem, want ze moeten zich rechtop kunnen zetten, water innemen en met kracht aan de andere kant of achterkant naar buiten stuwen. Per dag pompt zo'n mossel een litertje of vijftig rond. Deze beweging zorgt er dus voor dat het water gefilterd wordt, het voedsel opgenomen kan worden en de mossel een paar millimeter of een centimeter of wat vooruit gestuwd wordt. Het is zijn manier van voortbewegen. Zijn het dan aalscholvers, meeuwen of reigers die deze zoetwatermossels eten?  Ik weet het niet. Kleinere vogels zoals een meerkoet of waterhoen zie ik niet in staat om deze grote zware mossels op te vissen daar zijn ze niet sterk genoeg voor. Hoewel zo'n meerkoet tot heel wat in staat is en vast wel kleine zwanenmosseltjes eet. Je ziet ze onderduiken en lang onder water blijven om wat voedsel van de bodem te halen. Dat gebeurt echt met kracht want ze komen door hun enorme drijfkracht gewoon omhoog geschoten en "stuiteren" nog wat na op het wateroppervlak.

Oranjepolder, zwanenmossel paradijs
Deze zwanenmossel is trouwens zeer gevoelig voor verontreinigingen in het water en ze worden dan ook gebruikt als waarschuwingssysteem om vroegtijdig vervuiling in het water te signaleren. Het water bij ons in de Oranjepolder moet dan wel erg schoon zijn als je de grote hoeveelheid schelpen langs de slootkanten ziet liggen. Maar ik ben er denk ik inmiddels wel uit, het zijn geen vogels die deze grote mossels opvissen en aan de slootkanten opeten, nee, het zijn waarschijnlijk bruine ratten.

Bruine ratten, net als muskusratten en otters, hebben de zwanenmossel op het menu staan maar die laatste twee komen volgens mij niet voor in de Oranjepolder. Dat er veel ratten zitten is wel duidelijk als ik de vele stokjes met fel oranje vaantjes langs de waterkant zie staan. Die vaantjes markeren de plek waar een rattenklem onder het wateroppervlak verborgen staat. De rattenvanger heeft er flink wat werk mee.

Onlangs is de hele dijk nog onderzocht op zwakke plekken want die zullen er zo langzamerhand wel zijn. Die ratten kunnen behoorlijk graven en als ze dat in de dijk doen ontstaan daar de zwakke plekken. Als zo'n dijkje door zou breken, staat Dommelbergen nog niet direct onder water, nee daar is wel wat meer water voor nodig maar het is wel een slordig gezicht en lastig wandelen en fietsen in de polder.

Ik houd het er daarom maar op dat de kleine zwanenmosseltjes door meerkoeten en reigers gegeten worden maar de echte joekels waar er nu veel van langs het pad liggen, door bruine ratten opgevist en opgegeten zijn.

Wil je meer weten van zwanenmosselen dan geeft Wikipedia wel de meeste info, klik op de link;
 https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwanenmossel


Geen opmerkingen: