vrijdag 25 augustus 2017

Blauwe kiekendief in de zomer.

mannetje boven de Willemspolder
Het is nog volop zomer en ik denk nu alweer aan de winter en aan de vogels die in deze periode bij ons overwinteren. Dat komt enerzijds doordat het nu met vogels erg stil is, je hoort nog maar weinig vogels zingen en anderzijds de waarneming van een blauwe kiekendief die ik laat in mei deed.

Blauwe kiekendieven zie ik hier eigenlijk alleen maar in de wintermaanden. In de Gecombineerde Willemspolder overwinteren er altijd wel een stuk of twee. Een mannetje is voor mij een trouwe wintergast geworden want ik zie hem vanaf de winter van 2010 in de Willemspolder jagen. Een prachtige asgrijze, bijna witte kiekendief met diep zwarte handpennen, traag zwevend en hangend in zijn vleugels boven de akkerranden op zoek naar prooi. Af en toe een plotselinge zwenk en duik naar een onvoorzichtige muis. Wat een genot om te zien.
vrouwtje blauwe kiekendief
De winterse blauwe kiekendieven komen uit het noorden van Europa(ScandinaviĆ« en noord Rusland) naar hier en zijn in het voorjaar alweer verdwenen. Dat ik er een in mei de Willemspolder trof, is bijzonder en ik vraag mij dan ook af of deze vogel dat jaar wel tot broeden is gekomen? Volgens mij moet het een jong vrouwtje zijn geweest want eind mei moet je toch al druk in de weer zijn met de balts en voorbereidingen van het broedseizoen. Ik weet sinds vorige week dat het inderdaad om een blauwe kiekendief ging, mijn melding en vermoeden werd op waarneming.nl bevestigd.

Het gaat om de foto hierboven die de doorslag gaf. Je ziet duidelijk de opvallende witte stuit, die kenmerkend is voor de vrouwtjes blauwe kiekendief. Deze kiekendief heb ik verder niet meer gezien en is vermoedelijk op doortrek geweest.

Wat verderop vloog deze prachtige vogel vlak over een haas die net te groot is om als prooi te dienen. Maar vergis je niet in deze roofvogel, konijnen staan ook op het menu. Maar ik denk dat het voornamelijk bij kleine zoogdieren blijft.

Wil je meer weten van deze voor Nederland uiterst zeldzame broedvogel, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=9

Geen opmerkingen: