vrijdag 4 augustus 2017

bye, bye koekoek

volwassen koekoek
Je moet wel erg goed zoeken en veel geluk hebben om in deze tijd nog een koekoek te zien, laat staan dat je er nog een kunt horen. Vrijwel alle koekoeken zijn op weg naar Afrika en sommigen zijn daar al gearriveerd. De laatste koekoeken die nog moeten vertrekken zijn met name de jonge vogels. De laatste koekoek die ik zag was zo'n jonge vogel. Dat was op 24 juli bij de Asterdplas in Breda. En de laatste koekoek die ik hoorde roepen was op 7 juli in de duinen bij Ouddorp. Pas een keer heb ik in augustus een koekoek gezien en dat was in 2012. Deze maand ga ik extra mijn best doen om er een te zien want een koekoek horen roepen, is vrijwel zeker uitgesloten. Ik zet mijn geld daarvoor op de Biesbosch.

De meeste vogels zitten alweer in Afrika
Regelmatig volg ik op de site van "Tracking Cukoos to Africa" elf koekoeken die in Engeland gezenderd zijn. Per dag kun je zien waar ze uithangen en welke route ze precies volgen. En op deze site is te zien dat op 1 augustus nog maar een van de elf vogels in Engeland verblijft, de rest zit al in Zuid Europa of is zelfs al op de eindbestemming in West Afrika. De vogels hebben allemaal een naam en hebben een eigen blog via deze site. Ze luisteren naar namen als, Boris, Mr. Conkers, Peckham, Samson of Kidman. Nou ja, luisteren is natuurlijk een groot woord, ze hebben namen als....

Op het kaartje is goed te zien dat de meeste koekoeken de westelijke route via Gibraltar kiezen, slechts een koekoek heeft de route via Malta gekozen, en dat is met al die jagers op dat eilandje een wezenlijk gevaarlijke overtocht.

alleen zo zijn ze nu nog te zien
De laatste gezenderde koekoek die nu dus nog in Engeland rondvliegt heet Peckham en hij is pas op 23 mei in Engeland gearriveerd. Zo zie je dat een koekoek maar twee tot drie maanden hier is om te broeden en het overgrote deel van het jaar in Afrika verblijft. Ze vliegen relatief snel heen en weer, dat doen in minder dan een week.

Wij, of tenminste ik vind, dat de koekoek een oer Hollandse vogel is, maar dat is hij dus niet als je maar twee tot drie maanden hier bent en negen a tien maanden op dezelfde plek in West Afrika leeft. De koekoek komt alleen maar even hier om te broeden en dan weer snel weg terug te vliegen.

Wil je meer weten van de koekoektrek, kijk dan eens op de site van Tracking Cukoos:
https://www.bto.org/science/migration/tracking-studies/cuckoo-tracking

Geen opmerkingen: