woensdag 30 augustus 2017

De vogeltrek begint.

In de loop der jaren heb ik in de polders en bossen van Oosterhout verschillende bijzondere  waarnemingen gedaan. Tenminste, voor mij waren dat bijzondere waarnemingen. Het gaat telkens om grote aantallen van een soort vogels die ook steeds eenmalig waren. De waarnemingen tijdens de vogeltrek herhaalden zich in de jaren erna niet, terwijl ik daar steeds goed op lette. Want ik wilde dat nog wel een keer meemaken, dat is te begrijpen.

Een paar voorbeelden; in het vroege voorjaar van 2013, op 27 april om 8.45 uur zag ik in de Willemspolder in een pas omgeploegde akker 46 gele kwikstaarten bij elkaar zitten. De akker was nog nat van het ploegen en de dauw en daardoor was de aarde gitzwart, de zon kwam net op en die had ik in de rug waardoor de gele kwikken als kleine gloeilampjes in het veld stonden. Het leek wel Kerstverlichting. De jaren erna heb ik dat niet meer mee gemaakt.

Een tweede bijzondere waarneming deden we 18 oktober 2012 toen we ook een wandeling in de Gecombineerde Willemspolder maakten. Uit het noorden kwamen graspiepers in kleine plukjes aangevlogen, tien, twaalf of meer. We telden in een korte tijd 159 graspiepers die langs ons heen de pas gemaaide grasakker invlogen. Ze foerageerden en rusten daar en waren dus duidelijk op trek naar het zuiden. In de jaren erna ben ik in oktober in de polder bij die bewuste akker te vinden. De akker is hetzelfde gebleven maar de graspiepers heb ik daar niet meer in die aantallen gezien.

Een derde bijzondere waarneming is de vlucht van 22 kraanvogels op zes maart 2013 die laag over de wijk richting Oranjepolder vloog. Sowieso een bijzondere soort en zeker voor de polder hier. Elk jaar speuren we tijdens de trek vrijwel dagelijks de lucht af naar kraanvogels maar helaas, geen kraanvogels.

grote lijster
En deze week zie ik steeds weer grote aantallen grote lijsters, bij elkaar op de open vlakte in de boswachterij Dorst. Nooit eerder zag ik daar steeds vijftien tot twintig grote lijsters bij elkaar. De grote lijsters verzamelen en foerageren op deze gras- en heidevlakte alvorens de tocht naar het zuiden aan te vangen.

Zo maak je elk jaar wel iets bijzonders mee wat enig in zijn soort is. Vogels hebben tijdens de trek in grote lijnen dezelfde plannen maar het definitieve, tot in detail uitgewerkte plan, is elk jaar anders. Vertrek en bestemming liggen vast maar alles daar tussenin bepalen de omstandigheden. Het mooie van deze waarnemingen is dat je ziet dat vogels wel samen deze keuzes maken. Dat wist ik natuurlijk al wel maar een stukje van de invulling van de trektocht meemaken is bijzonder.

Geen opmerkingen: