vrijdag 11 augustus 2017

Spreeuwen dansen door de polder.


Deze hele week verzamelen alle spreeuwen uit Oosterhout zich in de Oranjepolder voor "the last dance" van de dag. Vlak voor het slapengaan dansen ze in spectaculaire vluchten en patronen boven de Millenniumplas. Een fantastisch spektakel waar je oneindig van kan genieten.

duizenden spreeuwen verzamelen zich voor "the last dance" voor het slapengaan.

Op zes augustus zagen we de eerste echt grote groep spreeuwen van dit jaar overvliegen. Het liep tegen negenen toen de groep dwars over de Oranjepolder, richting het Millenniumbos vloog. Op zoek naar de slaapplaats voor de nacht. Zo vroeg in het jaar had ik ze als grote groep nog niet eerder opgemerkt maar dat zal vooral aan mij liggen. Een ruwe schatting van het aantal overvliegende spreeuwen kwam uit op 4.200 vogels. Het was een voorzichtige schatting want het ging nogal snel, maar het zouden er ook zomaar 5.000 kunnen zijn. In Engeland noemen ze zo'n zwerm the black sun, toepasselijke naam. De komende tijd ga ik hier wat beter op letten want het preciezere aantal wil ik ook nu weer invoeren op de site van SOVON bij de slaapplaatstellingen.
dinsdagavond vlogen ze weer over
Vorig jaar zat deze grote groep spreeuwen nog in het centrum van Oosterhout maar daar zijn de struiken waar de vogels in sliepen, drastisch gesnoeid en onbruikbaar geworden als comfortabele slaapplaats. De tocht vanuit naar het centrum naar de polder duurt voor de vogels amper drie minuten en het lijkt mij ook een veel betere en veiligere plek om de nacht door te brengen.

De groep op woensdagavond was wel de grootste groep van de week en ze waren ook een kwartier vroeger dan de dagen ervoor. Ik denk dat de bewolking die avond ook een rol speelde. Naarmate de schemer eerder intreed, gaan de spreeuwen ook eerder "roesten" zoals dat dan heet. Hoe
 ze dat met elkaar afspreken is mij niet duidelijk maar daar zal onderling vast wel een goede afspraak over gemaakt zijn, want het gaat elke dag goed.

Wil je meer weten van deze gezelschapsdieren, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/?vogel=208



Geen opmerkingen: