dinsdag 25 juni 2019

Torenvalken uitgevlogen.

slechts enkele dagen voor het uitvliegen
Dat ging afgelopen week sneller dan ik dacht. Het uitvliegen van de jonge torenvalken vanaf het nest op de hoogspanningsmast in de Oranjepolder. Ze vlogen naar mijn idee een weekje eerder uit dan ik verwachtte. En dat komt omdat de jongen nogal pluizig over de rand zaten te kijken en het verenpakket leek mij nog niet helemaal af en vliegklaar, maar niets was minder waar.

De vogels vlogen de rond de 14e al uit en zaten ook direct verspreid in de mast, op de grond in het gras en iets verderop in de bomen. Echt ver weg vliegen deden ze nog niet. Dat duurde nog bijna een week en dan nog zaten ze soms weer terug op het nest en bedelden om voedsel.

vliegoefeningen op het nest
Hoe dat uitvliegen ging dat wist ik eigenlijk niet, nooit zo over nagedacht. Ik dacht dat de jonge vogels al goed zouden kunnen vliegen en gelijk de omgeving zouden gaan verkennen maar dat is dus niet zo. Ze zijn nog wat onhandig en blijven in de buurt van het nest en de ouders. Die ouders zijn ook nog een tijdje druk met het voeren van de jongen want als je nog maar net een beetje kunt vliegen ben je zeker nog niet in staat om al biddend muizen te vinden en laat staan ze te vangen na een precisie duikvlucht.

Als je goed nagaat hoe dat werkt, zou je het eigenlijk wel kunnen snappen dat er nog een flinke periode van oefenen aan vooraf gaat. Pas na een tijdje van oefenen en bijgevoerd worden, komen de jonge valken op eigen poten te staan. Ik hoor en zie ze elke dag en van enig volwassen gedrag is nog geen sprake. Ik zag zelfs jonge valken onbeholpen korte vluchtjes maken van graspol naar onderste tree van de mast en dat leek nog in de verste verte niet op een meestervlieger die een volwassen torenvalk is.

Geen opmerkingen: