dinsdag 4 juni 2019

Grauwe klauwier.

mannetje grauwe klauwier
Aan een grauwe klauwier is niets grauws aan. Waar deze prachtige vogel zo'n lelijke naam aan te danken heeft weet ik ook niet. De kleuren zijn prachtig en strak belijnd, waardoor de vogel er nog voornamer uitziet. Het zwarte boevenmaskertje steekt scherp af tegen de zachte warme kleuren van het grijze kopje en de zachtgele borst.

De laatste weken heb ik een koppeltje grauwe klauwieren kunnen bekijken in een mooi natuurgebied vlakbij. In dit gebied beheert door natuurmonumenten, leven een paar koppeltjes van deze klauwieren, ze broeden zelfs in dit gebied. Ik had nog nooit eerder in ons land gezien en kende ze alleen van vakantie bestemmingen. De eerste keer dat ik grauwe klauwieren zag, was in 1992 toen we, nog net voor daar de oorlog uitbrak, op vakantie waren in JoegoslaviĆ«. Ooit had ik een keer vlak bij de plek van deze grauwe klauwieren een roodkop klauwier gezien. Dit is een nog zeldzamere verschijning in Nederland maar die had ik dus al jaren eerder in april 2013 gezien.

ook de achterkant is prachtig
Het vrouwtje heeft haar nestje in een grote bramenstruik met daar vlak naast een kleine eik en kleine berkenboom. Ik weet dat omdat het mannetje af en toe een grote prooi naar de struik brengt en het vrouwtje de prooi dankbaar van hem overneemt en direct weer in de bramenstruik verdwijnt. De vogel zit volgens mij op eieren want het mannetje vangt af en toe een insect en vliegt dan naar de top van het berkje en niet naar het nest. Ook het vrouwtje jaagt nog niet op insecten of andere kleine prooien.

Het zal denk ik niet lang duren of ze gaan allebei op jacht en zullen dan nog beter te zien zijn. En waar ik benieuwd naar ben, is hoe dat volgend jaar zal gaan. Komen de klauwieren terug naar hun stekje en gaan daar weer opnieuw broeden? Waar gaan de jonge klauwieren naar toe? Komen die ook terug naar dit gebied en gaan daar dan ook broeden en ontstaat er dan zo langzaamaan een grotere populatie klauwieren? Allemaal vragen die nog een jaartje wachten op antwoord.

Wil je meer weten van deze onschuldig uitziende bandiet, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grauwe-klauwier

Geen opmerkingen: