dinsdag 14 april 2020

De niet zo bonte vliegenvanger.

de vliegenvanger zingt zijn hoogste lied
Nu het voorjaar in volle gang is, knoppen lopen uit, vlinders vliegen door de tuin en de vogels keren terug uit het zuiden, is het goed opletten geblazen anders mis je veel van al dat moois. Dat de vogels terugkeren, houdt mij het meest bezig en dagelijks kijk ik omhoog en spits ik de oren, loerend op de aankomst van weer een nieuwe jaarsoort. Afgelopen week was wat dat betreft een mooie week met de bonte vliegenvanger, huiszwaluw, kwartel en zwarte roodstaart om er maar een paar te noemen.

Met name die bonte vliegenvanger is toch wel een aparte soort. Jaren en jaren kwam ik het beestje hier niet tegen en had ik geluk als ik er een in het oosten van ons land tegenkwam. Maar het gaat beter en beter met dit vogeltje en daardoor kom ik hem nu ook in de bossen van Dorst tegen. Alweer enkele seizoenen is hij een vast bewoner van het bos. Ik wist dat de bonte vliegenvanger al veel langer op de golfbaan broedde maar verder was het toch een lastige soort in deze omgeving.

waaks vlakbij het nest
Afgelopen week, ter hoogte van het oude zwem-bad, hoorde ik het liedje en viel het kwartje ook meteen. Dat moest 'm zijn. Een korte zoektocht in het struikgewas en daar zat hij op een hoogte van twee meter op een tak. Alarmeren en duidelijk aangevend dat ik de grens van zijn territorium was overgegaan. En op de een of andere manier ontdekte ik al vlot zijn nest, een piepkleine opening in een dode berk. Ze broeden in holtes van bomen maar kiezen ook makkelijk voor een nestkastje.

Maar deze vogel kiest dus voor een nestje in een boom. Goed om dit plekje te onthouden en heel af en toe eens te gaan kijken hoe het met deze vliegenvangers gaat.

Wil je meet weten van deze niet zo bont gekleurde vliegenvanger, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/bonte-vliegenvanger

Geen opmerkingen: