vrijdag 17 april 2020

Zwarte roodstaart maakt vreemde keuze.

zwarte roodstaart
Wat kunnen vogels soms toch vreemde keuzes maken. Neem nou de zwarte roodstaart. Ik ken deze vogel al heel wat jaren uit de tijd dat ik in Eindhoven werkte. Elke ochtend als ik op het industrieterrein uit de auto stapte werd ik begroet door het krassende geluid van deze vogel.

En elke ochtend vanaf half april zat hij dan op de dakrand van de grote grijze dozen van de fabrieken, kantoren, bouwmarkten en winkels. Hij had het daar prima naar zijn zin want jaar na jaar zag ik het beestje daar.

Om een zwarte roodstaart te zien kun je maar beter naar een industrieterrein rijden en niet naar de oorspronkelijke habitat van deze vogel. Dat zijn namelijk rotspartijen met spleten om in te broeden. Alhoewel een tripje naar een ver buitenland in deze tijd niet verkeerd is, als je maar niemand tegenkomt. Maar wat bezield deze vogel dan toch om de mooie, schone en stille natuur te verruilen voor een vervuilde, lawaaiige omgeving?

een zwarte roodstaart op een takje groen.
Ook hier in onze omgeving is de zwarte roodstaart op het industrieterrein te vinden. Vrolijk krassend op een dakrand van een enorme grijze metalen doos van een transport-bedrijf zit er ook zo een. Hij moet daar in die metalen en betonnen wereld zijn voedsel zoeken. Insecten en later in het seizoen ook bessen.

Ik kan me voorstellen dat in de schemer veel insecten rond het kunstlicht van alle lampen en lantaarns vliegen maar is dat de tijd dat de zwarte roodstaart foerageert? Overdag heeft een insect ook maar weinig te zoeken in deze doodse wereld. Bijzonder hoe zo'n vogel dan toch voor deze leefomgeving kiest en zich ook nog eens weet te handhaven.

Zijn neef de gekraagde roodstaart is hier in geen velden of wegen te vinden. Die heeft een betere keuze gemaakt en zit graag in de bossen, agrarisch gebied en ook in natte wilgenbossen. Maar daar later meer over.

Wil je meer weten van deze vogel met zijn bijzondere leefomgeving, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/zwarte-roodstaart

Geen opmerkingen: