dinsdag 21 april 2020

Norse grasmus.

grasmusje met een plat kopje
Hij is al vaker het onderwerp van gesprek in mijn blog geweest, de grasmus. Ik zag ze afgelopen week weer terugkomen en vrijwel direct hoorde ik ook het gekras want anders kun je het zingen van deze vogeltjes niet noemen. Bij Zonzeel zaten ze ook op de draden en de paaltjes, vol in het zicht.

Ik denk dat ze nog te vermoeid waren om direct weg te duiken. Ik had zo mooi de gelegenheid om ze eens wat nader te bestu-deren en ze verschillen ook echt wel van elkaar. Zeg maar dat de ene grasmus de andere niet is. En dat is toch wel bijzonder omdat veel vogelsoorten identieke mannen of vrouwen kennen, kijk maar eens naar een winterkoning. De vogelsoort met de meeste onderlinge verschillen die mij zo te binnen schiet is de kemphaan, een totaal andere vogelsoort. Van zangvogels is mij die grote variatie niet zo bekend. Maar zogezegd, ook grasmussen verschillen dus onderling.

hier eentje met een bolle kop
Ik ken grasmussen vooral ook van dat bolle kopje maar dat hebben ze dus ook niet allemaal, er zat er een lekker te krassen met een plat kopje. En toen viel het mij ook op dat een grasmus, die behalve een slechte zanger is, ook nog eens een wat nors kijkend vogeltje is. Zouden zijn slechte zangkwaliteiten ook zijn humeur beïnvloeden? Het zit dit vogeltje in alle opzichten niet echt mee want ook zijn verenpakje is niet uitbundig gekleurd of mooi getekend, kortom het hele vogeltje stelt niet veel voor.

En toch maakt dit vogeltje mij elk jaar in april weer blij met zijn gekras. Weer een leuke soort die je maar in een paar maanden van het jaar te zien en te horen krijgt. Ik schreef in eerdere blogs al over deze vogel dat het steeds beter met ze gaat. De aantallen groeien gestaag en ik hoor ze op korte afstand van ons huis. Loop ik nog maar net de polder in dan hoor ik ze in de eerste struiken en singeltjes langs Het Kromgat al. Lekker!

Wil je meer weten van deze norse zanger, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/grasmus

Geen opmerkingen: