vrijdag 3 april 2020

Wegmijmeren in de polder.

een echte sloot zoals het hoort in de Lage Vuchtpolder
Afgelopen week ben ik al weer een paar keer in de Vuchtpolder gaan wandelen. Erg vroeg zodat ik er alleen rondliep en dat lukte ook. Koud, helder en vooral stil. Niet stil waren de vele vogels maar alle verstorende omgevings-geluiden als auto's en vliegtuigen wel.

Het viel mij daar in de polder op dat ik geen vliegtuigen hoorde en ik waande mij daardoor in de jaren zestig van mijn jeugd. Zo beleefde ik vroeger de polder achter de Havenweg tot aan Raamsdonksveer. Nog geen industrie terrein, rondweg of woonwijken alleen maar polder met halverwege de ruïne van de Slotbossetoren. Ik mijmerde verder.

een assortimentje polderzangers
De Vuchtppolder is voor een flink deel in bezit van Staatsbosbeheer en behoort tot de ecologische hoofstructuur. Dat klinkt relatief veilig maar wat is nog veilig of zeker in deze tijd? In ieder geval levert deze manier van natuurbeheer erg veel op. Het aantal vogelsoorten neemt volgens mij jaarlijks nog toe en een flink aantal zeldzame en bijzondere weidevogels hebben hier hun stekje reeds gevonden.

Hier broeden grutto's, wulpen, tureluurs en kwartels. Maar ook de zangers doen het er prima. Met name het aantal graspiepers is indrukwekkend te noemen. Volgens mij zij het er tientallen(linksboven op de foto), Ook veldleeuweriken hoor je hier aardig wat.(veldleeuweriken rechtsboven op de foto) De blauwborst was ik nog niet eerder tegengekomen dus dat was een aangename ontmoeting en ook de groep kneuen was een verrassing.
Afgelopen jaar was de Vuchtpolder ook het territorium van een boomvalk koppel en ik snap goed dat ze zich hier gevestigd hebben. Door de diversiteit en afwisseling is in dit gebied volop voedsel te vinden. Door de vele slootjes vliegen hier volgens mij genoeg libellen rond waar de boomvalken weer van profiteren. En niet alleen is er voor boomvalken genoeg te vinden ook andere minder bekende en zeer verborgen levende vogels hebben het hier erg naar de zin.

En daarom kijk ik toch het meeste uit naar de terugkomst van de kwartel en het heerlijke geluid "kwik-me-dit" weer volop in de polder klinkt. Met name de kwartels zijn erg in hun nopjes met de ruige weides met veel kruiden en vooral veel dekking.

Wil je meer weten van de natuurlijke Lage Vuchtpolder, klik dan op de link;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lage_Vuchtpolder



Geen opmerkingen: