dinsdag 2 augustus 2022

Een mooie blauwe flits.

het koppel in Dorst(1 aug 2022)
Een paar maanden geleden schreef ik al dat de ijsvogels het vorig jaar erg zwaar hadden. In de vorstweek in maart, toen al een aantal ijsvogels op eieren zat, stierven veel vogels. Wat een week flinke vorst niet aanricht. Tussen de 50 en 75% van alle ijsvogels is toen gestorven door voedselgebrek en kou. Dat gebeurt wel vaker en meestal herstelt zo'n populatie vrij snel, mits er niet weer een flinke vorstperiode is. Maar op de een of andere manier duurde dat nu veel langer dan andere jaren. Tenminste dat denk ik.

In de periode daarna, vanaf maart vorig jaar moest ik moeite doen om een ijsvogel te zien en ik kneep al in mijn handen als ik er een of twee in de maand zag. Ik was in de jaren daarvoor gewend aan een bijna dagelijkse ontmoeting met deze blauwe schicht. Ik kon niet in de polder of in de Biesbosch komen of er vloog er wel een voorbij. In het afgelopen jaar was dat dus wel anders.  

hier in de polder
We hebben nu alweer een flink deel van de broedperiode van 2022 gehad en ik merk nu pas dat de ijsvogels een goed seizoen hebben gehad. Ik zie ze nu alweer vaker en en ook in de Boswachterij Dorst vliegen ze nu weer rond. Dat heeft dus een dik jaar geduurd eer ze daar weer terug waren. De populatie herstelt zich vroeg of laat en de vogels die de vorst overleven zijn ook de sterkste vogels gebleken dus voor de soort is dat soms wel eens goed als er eens goed gesorteerd wordt.

In ieder geval doet het mij goed om ze weer met grote regelmaat te zien, zeker het koppel dat nu weer in de Boswachterij Dorst van leemput naar leemput vliegt. 

Wil je meer weten van deze blauwe schicht, klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ijsvogel

Geen opmerkingen: