dinsdag 14 juni 2016

koekoek-koekoek-koekoek.

De koekoek is de vogel die in dit 100-ste blog mag "schitteren". In de afgelopen elf maanden heb ik nu honderd korte verhaaltjes over vogels in de Oranjepolder geschreven.

Toen ik zondagmorgen in alle vroegte door de Oranjepolder liep hoorde ik de top zomergast, de koekoek roepen. Dat is weer een hele tijd geleden dat ik die bij ons in de polder heb gehoord. De Oranjepolder is voor de koekoek niet heel erg interessant. Er zijn maar een paar plekken waar waardvogels hun nesten bouwen die voor de koekoek ook interessant zijn. Maar een roepende koekoek betekent wel dat hij hier zijn territorium heeft of wil vestigen. Ik wacht in spanning af, want......

Koekoeksjong uitgevlogen vlakbij de Kwestieuze brug(zo'n vijfendertig jaar geleden)
 
voor €.86,- kan ik het
hele jaar naar de koekoek
luisteren
langs Het Kromgat tel ik maximaal vijf kleine karekiet territoria. rietzangers zitten er amper en heggenmussen kun je ook op een hand tellen. Deze drie soorten zijn de favoriete waardvogels voor de koekoek. De koekoek van deze ochtend moet zich met zijn vrouwtje dus richten op de kleine karekiet als ze hier hun ei kwijt willen. Want dat doen ze, eenmaal de keuze gemaakt voor de kleine karekiet, dan wordt voor altijd het nest van een kleine karekiet opgezocht om hun ei in te leggen. Deze keuze erven ze van hun ouders en hun eieren lijken dan ook op de eieren van de waardvogel. Per waardnest worden een of twee eieren gelegd en men schat dat ze per seizoen een tiental eieren of meer leggen

Heel lang geleden, en dan heb ik het over een jaar of vijfendertig geleden, ontdekte ik een net uitgevlogen koekoeksjong bij de Kwestieuze brug en ben toen als een speer naar huis gefietst om mijn fototoestel te halen. Terug sprinten en een foto maken lukte ook nog. De foto heb ik nog steeds, de brugleuning was toen nog knalrood. Dat was voor mij de eerste en laatste keer dat ik koekoeksjong in de Oranjepolder heb gezien. Af en toe hoor ik er een, en deze van vanmorgen was de eerste van dit jaar en zoals eerder gezegd, zou dit territoriale gedrag tot een broedgevalletje kunnen leiden?

Hoe gaat het eigenlijk met de koekoek in Nederland? Nou, niet eens zo slecht,de afgelopen dertig jaar is er een lichte afname in de stand. Met name in de duingebieden gaat het wat minder en in de natte gebieden is de stand stabiel. Dat herken ik ook wel want als we in het voorjaar in alle vroegte, en dan heb ik het over een uur vijf, zes in de Biesbosch zijn, horen we  maar genoeg ge-koekoek om ons heen.

Daar barst het ook van de waardvogels zoals kleinen karekiet, rietzangers en kwikken. Daar kun je ongezien heel wat eieren droppen.

Lees ook het bijzondere verhaal van de op "heterdaad betrapte koekoek" in mijn blog van 3 mei.

Wil je meer weten van deze ultieme zomervogel, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/117

Geen opmerkingen: