vrijdag 17 juni 2016

Jagers, wildbeheerders? (deel II)


Zie je ze zitten, verscholen achter het camouflagenetje
Vorig jaar, op een warme zomeravond in augustus zag ik ze bezig. Ze zaten bij ons in de Oranjepolder op een krukje achter een camouflagescherm verstopt. De jachtgeweren in de aanslag, geladen met hagelpatronen met groffe hagel. Genoeg lood om een houtduif in een keer om te leggen. Ik moest aan ze terugdenken omdat ik ze afgelopen week weer zag, nu waren ze bij hun `clubhuis`, een schamel keetje aan het eind van de Groenendijk op Oosteind., schuin tegenover de boerderij van Harry Loonen die begin van dit jaar helaas is overleden.

genoeg brood strooien voor niet te missen kanonnenvoer
Het eenden jachtseizoen is alweer een tijdje gesloten (loopt van 15/8 t/m 31/1 voor de eenden-jacht) maar ze liepen toch met hun geweren over de weg naar hun auto. Waarschijnlijk hebben ze in hun clubhuis gekeken wie de grootste had. Ik heb niet veel respect voor deze mannen en dat komt doordat ik afgelopen winter zag waar ze mee bezig waren. De jagers, een ervan is een dikke oude man die volgens mij ook nog lui is, zag ik achter hun camouflage schermpje zitten. De geweren geladen en in de aanslag. Ik zag de oude dikke man opstaan en een tiental sneeën brood over De Donge uitstrooien. Dit is in de Flora en Fauna wet gewoonweg verboden! Het idee was duidelijk, het was natuurlijk de bedoeling dat de eenden, hongerig op het brood af zouden komen zodat hij vanaf zijn krukje een mooie woerd om kon leggen. Hij was dus ook nog eens te gierig om een fatsoenlijke lokeend te kopen. Hij wilde er vooral geen moeite voor doen, laat staan de eend een sportieve kans geven. Ik vond deze wildbeheerder een regelrechte slappeling en volgens mij verdient hij in zijn wereldje met deze actie ook weinig respect.

vroeger kreeg een eend nog de kans om te vluchten
Nu houden de jagers volgens mij sowieso vooral de schijn op, dat zij met hun jachtpartijen het wild beheren en de wildstand gezond en op peil houden. Ik twijfel steeds meer aan deze motivatie. Ik zal een voorbeeld noemen. Zoals we allemaal weten is de ganzenstand flink toegenomen en ontstaat er volgens de boeren en overheid overlast. Als de aantallen te groot worden, is de provinciale overheid bereid om een afschotvergunning af te geven. Maar niet eerder dan dat er goede en betrouwbare tellingen zijn gedaan. SOVON telt de ganzen in bijvoorbeeld Gelderland en wat blijkt, de KNJV, de club waar die dikke luie jager waarschijnlijk ook lid van is, telt 60% meer grauwe ganzen en maar liefst 200% meer nijl- en canadese ganzen in hetzelfde gebied. Rara wat het idee hierachter is. De onafhankelijke Universiteit van Wageningen constateerde deze discrepantie in de tellingen.

iets voor de dikkerd aan De Donge.
hoeft hij ook niet meer te richten. 
En ach, twee jaar geleden werd het al duidelijk wat voor soort volk bij de KNJV is aangesloten. De directeur van deze club werd toen aangehouden en bekeurd omdat hij met een lokfluit ganzen naar agrarisch gebied probeerde te lokken om ze op die manier "legaal" af te kunnen knallen. Het wordt echt tijd dat deze club in het rijtje van "verboden criminele organisaties" wordt opgenomen zoals "The Mongols", "Satudara" etc. Deze figuren zijn ook gek van wapens met het enige verschil, zij richten ze ook op elkaar.



Wil je meer weten van de eendenjacht, gedragscode, klik dan op de link van de Flora en Fauna wet;
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/beschermde-planten-dieren-en-natuur/beschermde-dieren/jagen

Geen opmerkingen: