dinsdag 2 augustus 2016

Blauwe kiekendief in de polder?

is dit een blauwe kiek?
Blauwe kiekendief ook in de zomer in de Oranjepolder? Dat is nog maar de vraag, want dit is sowieso een zeer zeldzame broedvogel aan het worden die uitsluitend nog in het Noorden van Nederland tot broeden komt. Laat staan dat er in de zomer een in de Gecombineerde Willemspolder met deze activiteit bezig is. Toch werd ik aan het twijfelen gebracht door de tekening van het verenpakket van deze specifieke kiekendief. Want dat het een kiekendief was, is honderd procent zeker. Met name de vlucht verraad al snel dat het om een kiekendief gaat, Diep hangend in zijn lange smalle vleugels, laag en traag vliegend langs de akkerranden op zoek naar prooi.

Af en toe een snelle uitval om daarna zijn weg weer te vervolgen, systematisch werden de akkers in de hele polder afgezocht. Ik kon hem eindeloos volgen, de zon zakte verder en het gedempte licht kleurde de vogel warmbruin mét een witte stuit of staartaanzet. En die witte stuit bracht mij het meest in verwarring want die ken ik eigenlijk alleen van de vrouwtjes blauwe kiekendief. Gelukkig kreeg ik "haar" redelijk tot goed op de foto en heb ik de foto met de waarneming op waarneming.nl gezet met de vraag mij duidelijkheid te geven over de soort. Maar tot op heden nog geen reactie gehad, dus blijven we voorlopig nog even in verwarring achter. De vogel was geen voorbijganger want ik heb nog dagen later met regelmaat de kiekendief zien vliegen en jagen.

mannetje blauwe kiek in de winter
Het zou toch mooi zijn dat je én de blauwe kiekendief én de velduilen in zo'n korte periode hebt meegemaakt in een gebied wat niet gekenmerkt wordt als standaard habitat voor deze zeldzame vogels. Blauwe kiekendieven overwinteren alweer jaren en jaren in de Gecombineerde Willemspolder. Sowieso een man en met regelmaat twee vrouwtjes blauwe kiek. Vooral het mannetje is op een mooie heldere winterdag een juweeltje om te zien. Prachtig licht gekleurd, van licht grijs tot bijna lichtblauw gekleurd met gitzwarte handpennen. Het mannetje blauwe kiekendief dat ik elke winter in de polder zie, heb ik in 2010 voor het eerst daar gezien en vervolgens elke winter daarna.

Dat deze vogels en ook de velduilen hier te zien zijn zegt ook wel iets over de hoeveelheid muizen die hier leven, dat moeten er echt heel veel zijn want als je langs de rand van deze polder ook nog eens alle steenuilen, kerkuilen en torenvalken meetelt dan zit er nogal wat druk op de muizenstand. Met name aan de zuidkant van de polder zitten veel uilen en dat snap ik ook wel. Oude boerderijen, rommelige erven en een actieve vogelwerkgroep die de uilen een warm hart toedragen.

Wil je meer weten van deze prachtige blauwe kuikendief, klik dan op de link;
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_kijken/vogelgids/zoekresultaat/detailpagina/q/vogel/9

Geen opmerkingen: