dinsdag 9 augustus 2016

Wilde eenden verzamelen!

 
de bewuste sloot vol eenden
De afgelopen paar weken zie ik het langzaam gebeuren. Op een afgelegen plek in de Oranjepolder bij een T-splitsing van twee wat bredere sloten, verzamelen zich steeds meer (jonge) wilde eenden. Het maximum dat ik afgelopen week zag, was maar liefst tweeënzeventig eenden. In de grote groep zaten slechts enkele zogenaamde park- of soepeenden. Deze constatering stemt mij oprecht blij want ik maakte mij toch wel zorgen door al die negatieve berichtgeving over de spectaculaire daling van het aantal wilde eenden. Nu geloof ik wel dat er serieus iets aan de hand is met de wilde eenden populatie maar dit voorjaar en zomer ziet het er bij ons in de Oranjepolder goed uit.

In het voorjaar zag ik regelmatig in onze stadsvijvers grote gezinnen wilde eenden, soms met meer dan tien pullen en een paar dagen later waren het er dan nog maar een stuk of twee, drie. De kraaien, meeuwen, reigers en snoeken deden zich in die dagen tegoed aan al dat drijvend lekkers. De pullen in de Oranjepolder zijn inmiddels uitgegroeid tot mooie volwassen eenden. Als ik op waarneming.nl deze groep meld, geef ik ook aan in welk stadium van de groei ze zitten en je kunt hiernaast zien, dat ik stadium acht aankruis, wat aangeeft, volwassen eend, eerste zomer.

succesvol maar kwetsbaar
Je ziet ook dat er nog enige familiebanden zijn door de groepjes van zes tot tien eenden die dicht bij elkaar door de sloten cruisen. Ik denk dat deze wat grotere groepjes niet uit de stadsvijvertjes afkomstig zijn, nee dit zijn volgens mij echte polder eenden of eenden die in De Donge of langs de Millennium- en Nion plas zijn geboren. En waarom ze zich nu op deze hele specifieke plek in de polder verzamelen weet ik niet. Het is zoals gezegd een afgelegen en beschutte plek met op de oevers een strookje gras en dan aan de ene kant een maïsveld en aan de andere kant een tarwe akker. De groepsvorming zal zeker ook een veilig gevoel geven, als er eentje alarm slaat, dan kan de groep daar op reageren en in zo'n grote groep zitten er altijd wel een paar die goed opletten.

In dit broedkleed zie je ze nu even niet
Nog even terug naar het grote verschil tussen de kuikens in de wijken en de kuikens in het buitengebied. Volgens mij zit daar voor ons gebied wel verschil in. SOVON heeft uit een groot onderzoek al kunnen vaststellen dat het probleem niet in een afnemend broedsucces zit maar hoogstwaarschijnlijk zit dat in de kwetsbare kuikenfase. Het vervolg onderzoek spitst zich nu toe op het veranderend voedselaanbod(al dan niet in samenhang met veranderend landgebruik) en op een mogelijk toegenomen predatiedruk door roofdieren. En ik ben dan geen onderzoeker maar ik zie in de wijken wel degelijk de invloed van rovers op het eenden bestand van de wijk.

Wil je meer weten over de teruggang van de wilde eend, klik dan op de link;
https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/achteruitgang-wilde-eend-onderzoek-toespitsen-op-kuikenfase

Geen opmerkingen: