dinsdag 9 mei 2017

Bevrijdende giertjes

Zaterdagmorgen, scheen én het zonnetje en vlogen de gierzwaluwen  gierend over ons huis, Ik telde er zo een stuk of zes. Zou dan toch eindelijk het warme voorjaar beginnen? Ik had het idee gekregen dat de winter niet meer ophield, zo koud bleef het. Maar vanmorgen vertelden de giertjes dat het zover was, de zomer klopt op de voordeur.

Op 24 april had ik de eerste gierzwaluwen al gezien maar zoals men zegt, maakt een zwaluw nog geen zomer en zo is het maar net. Gisteren, vrijdag 5 mei vierden we Bevrijdingsdag en ook het einde van de winter want toen kwamen de gierzwaluwen, toch hét symbool van de zomer, als bevrijders massaal ons land binnen en toevallig was ik daarbij aanwezig. Samen met een paar fanatieke vogelaars stonden we in alle vroegte op de trektelpost van Breskens en maakten daar de vogeltrek van heel dicht mee. Het leek er op een gegeven moment zelfs op dat we "in" de vogeltrek beland waren want de gierzwaluwen vlogen links, rechts langs en over ons heen.

trektelpost Breskens
Op de dijk, in de volle noordoosten wind, werden de gierzwaluwen omlaag gedrukt en maakten ze handig gebruik van de luwte van de zeedijk. Ze deden dat om energie te sparen en om niet verder de zee opgedrukt te worden en zo te ver uit koers te geraken. Om 11.00 uur werd door de trektellers de tussenstand opgemaakt, ruim 12.000 gierzwaluwen waren in de afgelopen vier uur de telpost  gepasseerd. Wolken of golven van vijftig, zestig, zeventig gierzwaluwen kwamen uit het zuiden aangevlogen. We zagen ze steeds van verre aankomen en genoten van hun geruisloze vlucht. Want dat viel ons direct op, de vogels waren muisstil, maakten geen enkel geluidje en waren te geconcentreerd om een jolig kwetterend pirouetje te maken. Daar is later, aangekomen in hun broedgebied, nog tijd genoeg voor. Afgelopen vrijdag passeerden ruim 20.000 giertjes de telpost van Breskens.

En dan vandaag, een dag later zie je in alle vroegte de gierzwaluwen boven je hoofd vliegen en ik werd door het bekende roepje, op hun aanwezigheid opmerkzaam gemaakt. Misschien heb ik jullie gisteren als bevrijders van de winterperiode ons land binnen zien komen, dacht ik en genoot van hun aanwezigheid. Wat breekt er toch weer een mooie tijd aan, zonnetje, warmte en gierzwaluwen.

Geen opmerkingen: