vrijdag 1 september 2017

Start seizoen watervogeltellingen.

meerkoet met twee jongen
Vandaag begint september en dat is ook de maand waarin de watervogeltellingen in de Oranjepolder weer beginnen. Deze eerste maand van acht maandelijkse watervogel tellingen, is altijd de lastigste. Het gebladerte is nog zo dik dat je op diverse plaatsen geen zicht hebt op het water. Ik zie ook steeds aan de telresultaten van voorgaande jaren dat dit de minste maand is. En dat terwijl er volgens mij juist nu de meeste watervogels zitten. Zo zag ik eergisteren nog een meerkoet met jongen. Het waren, met hun rode voorhoofdjes, nog hele jonge kleine beestjes en het is maar de vraag of die kleintjes de komende winter gaan over-leven als ze al niet eerder door een of andere rover gepakt zijn.
waterhoentjes in de polder

Meerkoeten zijn over het algemeen niet erg schuw en laten zich goed zien maar waterhoentjes dat is een ander verhaal. Zodra ik in het zicht kom, zie ik de waterhoentjes de begroeide slootkanten opzoeken en voor dat je het weet, zie je ze niet meer en is je telling ook niet optimaal meer. In januari zorgde vorst ervoor dat de waterhoentjes plotseling uit beeld waren, ik was toen vaak in de polder maar zag de waterhoentjes pas weer terugkomen toen de vorst verdwenen was en herstelde het aantal zich vrijwel direct.

Ook het aantal soorten is in september in de polder het laagst. Ik tel elk jaar ongeveer zestien verschillende soorten watervogels en in de beste wintermaand zijn dat er makkelijk vierentwintig. Dat komt natuurlijk ook wel door trekvogels die pas laat hier aankomen maar het betere zicht op het water draagt daar zeker toe bij.
De wandelroute door de polder is veertien kilometer lang en de telling duurt een uur of drie. Ik loop langs alle watertjes en grote plassen en heb zo een goed beeld van alles wat er zit. Naast watervogels doen ook aalscholvers, meeuwen, ijsvogels en reigers mee in de telling en dat is ook wel logisch want zij zijn in grote mate afhankelijk van het water en zijn daar altijd in de buurt te vinden.

Meeuwen laten de grootste schommelingen in aantallen zien en dat is enigszins te verklaren. De waterzuiveringsinstallatie aan de Hillenweg draait niet vol continue en op momenten dat de waterzuivering werkt, trekt dat honderden meeuwen aan. Zilver-, kok-, mantel- en stormmeeuwen zijn dan volop aanwezig. Het gaat dan per maand van nul meeuwen tot wel driehonderd meeuwen.

Wil je meer weten van vogelinventarisaties en eventueel vacante telgebieden, klik dan op de link;
https://www.sovon.nl/nl/vogelstellen

Geen opmerkingen: