dinsdag 6 februari 2018

De vinkenslag.

mannetjes vink
Zondagochtend 4 februari, zat de eerste vink van het seizoen te zingen. Hij maakte de vinkenslag nog net niet helemaal af maar het was onmiskenbaar de vink die zat te zingen in de boswachterij Dorst. Dat is al de derde vogel die met zijn voorjaarslied begonnen is. De zanglijster is alweer ruim een week aan het zingen en ook de grote lijster zingt zijn lied. De zanglijsters(meervoud) moet ik zelfs zeggen want ik hoorde 's-morgensvroeg op drie plaatsen tegelijkertijd in de wijk de zanglijster zingen.

De vink die ik vanmorgen hoorde, is er vroeg bij en er komen er de komende weken nog maar genoeg bij want dit is wel de maand dat vinken gaan zingen. Zo heeft iedere vogelsoort zijn eigen startdatum van het broedseizoen waar eerst de territoria afgebakend worden, de vrouwtjes gelokt worden en het echte werk kan beginnen.

Het deed mij goed om die zang weer te horen want ik ben er wel aan toe na al die maanden van stilte met troosteloos regenachtig weer. Laat het zonnetje maar schijnen en de vogeltjes maar zingen, daar wordt iedereen vrolijk van. De vinken in de Oranjepolder zitten nog in een grote groep bij elkaar en hebben de winter nog in de bol, die roepen alleen maar. In de tuin zie ik al wel regelmatig een koppeltje op de voederplank zitten maar ook die man zingt zijn "suskewiet" nog niet.

Wil je meer weten van deze "alledaagse vogel", klik dan op de link;
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/vink


Geen opmerkingen: